Bestaat er een beperkt aantal atomen op de wereld?

Vormen die dan gewoon telkens nieuwe stoffen of kan er ook ineens een nieuwe atoom onstaan en dan bedoel ik niet wanneer een molecuul ontleed word?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Reddie
8 jaar geleden
Het aantal is misschien wel beperkt, maar als je beseft dat er in één glas water al zo'n
9.000.000.000.000.000.000.000.000
atomen zitten zijn het er wel heel erge veel.

Antwoorden (1)

Een atoom is opgebouwd uit neutronen protonen en elektronen.
Volgens het periodiek systeem bestaan er iets meer dan honderd verschillende soorten atomen.
Praktisch gezien is het aantal sóorten atomen denk ik wel beperkt doordat het maken van extra atomen, die dus steeds zwaarder worden, steeds moeilijker wordt.

Nieuwe atomen ontstaan bijv. door radioactief verval van grotere atomen of juist door kernfusie van kleinere atomen. Hierop zijn de waterstofbom en plutoniumbom op gebaseerd. Door deze reacties wordt het aantal atomen dus verandert.
In de natuur vervalt bijv een zwaar uranium atoom in een twee lichter atomen. En in de zon ontstaat door kernfusie juist zwaardere atomen.

Naast eventuele bijzonder andere natuurlijke fenomen in het universum (zoals supernovas) en bij experimenten in laboratoria (zoals met de LHC) zullen atomen niet snel veranderen of het aantal vermeerderen of verminderen of een nieuwe atoom ontstaan.
Het aantal atomen is dus behoudens bovenstaande redelijk beperkt.

PS

(Het aantal individuele atomen is in zoverre beperkt dat als je alle atomen verkleint tot waterstof atomen en nucleonen en elektronen bij elkaar voegt je dan allemaal waterstofatomen krijgt, het lichtste atoom wat er is.

Nu kunnen misschien nuleonen nog wel geproduceerd worden, bijv. in Cern, of eventueel andere natuurkrachten, maar uiteindelijk is de energie op om deze te produceren. Want de wet van behoud van energie beperkt dus het aantal theoretisch te maken atomen.)
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijke uiteenzetting.