Waarom kan de energie van bliksem niet worden benut ?

Als men voldoende accu-capaciteit zou hebben zou een inslag toch zo'n accu moeten kunnen opladen voor weet ik veel hoeveel ? Waarom kan dit niet, en is het denkbaar dat dit nog komt ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Energie is in het verleden toch al een keer benut?
Bij het creëren van het 'monster van Frankenstein'...

Het beste antwoord

Volgens de site van de KNMI is de energie van een gemiddelde blikseminslag minder dan 1 kubieke mtr aardgas. En heeft bliksem dus als energiebron weinig betekenis. Het loont zich dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat die niet voorspelbaar is dus derhalve niet te benutten... Goede vraag, maar als iemand dat kon dan was de stroom niet zo duur als dat die nu is... want het vermogen van één bliksem is zo ontzaglijk groot... Kijk maar zo´n vonkje kan een boom met een klap door midden splijten, dan hebben we het wel over power...

maar helaas, is niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bliksemt overal wel eens, en het weer is best te voorspellen. Als je dus iets kunt aansluiten op een bliksemafleider dat de energie kan geleiden naar een bizar grote transformator met accu eraan, dan is het slechts een kwestie van afwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas zijn we er nog steeds niet in geslaagd om grote hoeveelheden stroom ''op te slaan'' Voor langere tijd ;)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is dus waarom niet ? En wordt het nog wel geprobeerd ? De capaciteit van accu's is zo drastisch verbeterd de laatste tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het natuurlijk over hele andere ordegroottes. Wanneer je heel veel stroom wilt opslaan moet je met condensatoren werken. Die worden heel lomp en groot als je meer dan een beetje stroom wilt opslaan. Denk aan gebouw grootte om 1 enkele bliksem-achtige ontlading op te wekken. @XiniX: Het is wel degelijk mogelijk om bliksem te laten inslaan waar je dat wilt. In Florida wordt dit regelmatig gedaan om proeven te doen naar bliksem.
Het probleem is dat er TE veel stroom in een keer gaat lopen. Geen enkele accu(pack) kan die overcharge aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is onderzoek gedaan naar het nut om de ontlading van bliksem op te vangen. Een gemiddelde ontlading geeft veel spanning, maar weinig stroom. De ontlading van een inslag bevat genoeg stroom om een droogtrommel, wasmachine of koelkast 1 tot 2 uur te voorzien van energie. Logisch dus dat er geen aparte centrales komen om bliksemontladingen op te vangen.

Overigens doet men wel serieus onderzoek naar bol-bliksems. Bol-bliksems zijn enorm bijzonder omdat ze, volgens natuurkundige wetten, eigenlijk niet kunnen bestaan. Maar een bol-bliksem bestaat wel degelijk en men denkt dat binnen in de bol hele sterke magnetische velden heersen waarin mogelijk kernfusie voorkomt. Dit kan veel energie opleveren.