Hoe kan het dat we protronen, neutronen en electronen niet met het blote oog kunnen zien?

Is dat omdat ze gewoon te klein zijn, of is daar ook nog een andere reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Met het BLOTE oog? Daarvoor zijn ze te klein.
Als je bedoelt met een microscoop, dan gaat dat ook niet lukken, omdat je niets kunt waarnemen dat kleiner is dan de golflengte van het licht waarmee je het waarneemt. Dat licht reflecteert namelijk niet.
Het is alsof je probeert te biljarten met twee ballen waarvan de éen 100 000 keer zo groot is als de ander.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik inderdaad geprobeerd en dat werd niets... Hoe weten we dat materie opgebouwd is uit deze drie elementen als we ze niet waar kunnen nemen?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
We kunnen ze wel aantonen, we kunnen ze alleen niet waarnemen.
Aantonen is een veel ruimer begrip. Daar komen ook andere zaken bij kijken die het gevolg zijn van de uitkomsten van proeven.
Zo worden vaak satellieten aangetoond door veranderingen in het zwaartekrachtveld van een planeet waar te nemen. Maar de satellieten zelf zien we niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met quantumtunneling technieken kan men atomen zien. Bij het laten botsen van atomaire deeltjes kan men de sporen (niet de deeltjes zelf) die ze achterlaten in een bubbelkamer zichtbaar maken.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@hanson
Exact. Het aantonen is het probleem niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, maar dit levert veel meer vragen op.
Wat zijn quatumtunneling technieken en hoe gaat dat in zijn werk?
Hoe laat je atomaire deeltjes botsen? En wat is een bubbelkamer precies?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Dat is wetenschap voor je, elk antwoord roept tien nieuwe vragen op,

Andere antwoorden (3)

Ze zijn te klein voor het menselijk oog. Daarbij bewegen ze ook nog eens snel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kunnen ze wel zien, alleen niet afzonderlijk.
Tenminste als we uitgaan van het model waarbij de materie bestaat uit protonen, neutronen en elektronen. En dat licht bestaat uit fotonen.
Wanneer wij een suikerklontje zien, zien wij licht dat is teruggekaatst door elektronen die aan de buitenkant van het suikerklontje zitten. Op deze manier zien we de elektronen.
Alleen niet elk elektron afzonderlijk. Net zomin als we van grote afstand elk korreltje in een suikerklontje zien.

Toegevoegd na 7 minuten:
Willen afzonderlijk elektronen waarnemen, dan moeten we daarvoor deeltjes gebruiken die kleiner zijn dan een elektron. Bijvoorbeeld het proton en het neutron. Dat waarnemen is dan een indirect waarnemen.
De deeltjes waarmee we direct waarnemen, de fotonen, zijn niet klein genoeg om een scherp beeld te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de receptorcellen in de ogen zijn ingericht om fotonen waar te nemen, daardoor kun je deze elementaire deeltjes alleen waarnemen door de indirecte effecten (scintillatie, ionisatie). Het oog kan de sporen van deze deeltjes zoals veroorzaakt in een bellenvat prima waarnemen. Door afbuiging in vooraf ingestelde elektrische of magnetische velden hun je ook uitspraken doen over hun massa/lading verhouding.