Een waterraket is gemaakt van een PET-fles; een kunsstoffles waarin frisdranken worden verkocht. Deze fles wordt deels gevuld met water, daarna water- en luchtdicht afgesloten met een constructie waarbij gebruik wordt gemaakt van een ventiel. De fles wordt daarna (met de hals naar beneden) onder druk gebracht met behulp van een (voet)pomp.
Wanneer voldoende druk in de fles is opgebouwd zal de fles van de ventielconstructie afschieten en het water onder de druk van de samengeperste lucht uit de hals worden geperst. Dit levert zoveel stuwkracht op dat de raket al bij deze eenvoudige constructie meters hoog zal komen.

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Kijk eens op: http://www.onlineklas.nl/lessen/techniek/waterraket/waterraket.htm of nog uitgebreider: http://www.jive.nl/~tenkink/waterraketten/index.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe werkt het?
Een waterraket is eigenlijk een een PET-fles die gedeeltelijk met water is gevuld. Pomp je lucht in de fles, dan wil het water eruit. Dit gaat met een kleine explosie van water. Het water, wat er aan de onderkant uitkomt, drukt de fles omhoog. Het is net een opgeblazen ballon die wordt losgelaten, die vliegt ook weg. Zo werk elke raket. Door stuwing gaat de raket omhoog. Hiernaast op het plaatje zie je de lancering van een petfles.

Wat heb je nodig?
1. Een petfles (plastic fles)
2. Een kurk of rubberen dop die precies in de fles past
3. Boortje
4. Fietspomp of een andere stevige pomp
5. Fietsventiel
6. Rubberslangetje en goede lijm

Probeer of de kurk of rubberen dop goed in de fles past. Dit is erg belangrijk, als de dop niet goed past dan werkt de raket niet goed. Boor er heel voorzichtig een gaatje in waar precies het rubberen slangetje in past. Laat iemand je anders hiermee helpen. Het is de bedoeling dat het slangetje muurvast in de kurk komt te zitten en dat er aan het andere eind een fietsventiel komt. Dit is het belangrijkste onderdeel van de petfles. Je moet hier een beetje gaan uitproberen wat het beste werkt.

Dan moet je natuurlijk nog een lanceerplatvorm maken. Dat kun je doen zoals je zelf wilt. De mijne is heel eenvoudig gemaakt van wat hout en een stukje aluminium. Maar je kunt het maken zoals je zelf wilt. Als je wilt kun je een platvorm maken met alle toeters en bellen, die bijvoorbeeld op een echt lanceerplatvorm lijkt. Op het plaatje hiernaast zie je mijn, eenvoudige, platvorm.

5, 4, 3, 2, 1 start!
Hoe krijg je het ding nou de lucht in? Da's niet zo moeilijk. Vul de fles voor een derde deel met water. Plaats hem op het lanceerplatvorm en maak de pomp vast aan het ventiel. Ga zo ver mogelijk van de fles afstaan en begin te pompen. Je voelt tijdens het pompen de druk al toenemen. Totdat de stop loslaat en de fles de lucht in schiet. Je eerste petfles lancering zit erop. Je kunt nu kijken of alles goed werkt.

Tips
Je kunt de raket natuurlijk ook versieren. Maak er bijvoorbeeld een echte raketneus op, of plaats er vleugels op. Let wel op: hoe zwaarder de raket hoe minder hoog hij komt. Probeer ook te experimenteren met de hoeveelheid water, of de grootte van de fles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op google veel voorbeelden te vinden, sommige zijn bijkant professioneel. Er staat een record op paar honderd meter, met een metalen buis onder extreem hoge druk.

Erg leuk om te doen overigens. De petflessen van vroeger waren dikker, kon je nog hoger wegschieten.

Omwille van de veiligheid is het verstandig om bij het lanceren de waterraket IN een rioolbuis te stoppen, en die als een lanceerbuis te gebruiken. Als de fles knapt doordat de druk té hoog wordt kun je er beter niet naaststaan.

Je kunt hogedrukslangen kopen, circa 20€ per 10 meter die ervoor zorgen dat je afstand houdt.

Er zijn ook constructie met parachute die opent op hoogste punt. Nogmaals, gewoon googlen, er staat genoeg.