Kan een in een kelderbox geplaatste brommer ontploffen?

Als je een brommer met benzine in de tank in een kelderbox van een flat plaatst riskeer je dan die kan ontploffen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Zolang er geen benzine uit tank, carburateur, of slangetjes, lekt is er geen gevaar.

In de tank is benzine met zuurstof (uit de lucht) aanwezig, maar door de overmaat aan benzine kan er geen explosie optreden in de tank. Het gasmengsel in de tank bevindt zich buiten het explosiegebied. Dat is de samenstelling waarin het gas kan branden of ontploffen.

Zou er een lek optreden en benzine naar buiten stromen, doordat het slangetje onder de tank gaat lekken, of als het afsluitertje onder de tank open staat terwijl de vlotternaald in de carburateur niet afsluit. Dan heb je een ander verhaal. De benzine loopt dan over de vloer, verdampt, en mengt zich met de lucht in de kelderbox.

Bij een kleine beetje benzine kom je niet in het explosiegebied, maar zou de halve tank leeglopen, dan kan het gasmengsel qua samenstelling wel in het explosiegebied komen en ontstaat er een zeer gevaarlijke situatie.

Als iemand met de lichtschakelaar het licht in de kelderbox aandoet ontstaat in de schakelaar er altijd een vonk. De vonk ontsteekt het gasmengsel.
Door de explosie kan de halve flat de lucht in vliegen.
Edraket