Een auto stoot meer dan 100 gr CO2/km uit, maar verbruikt slechts 9l diesel/100km. Hoe kan die nu meer gewicht uitstoten dan je tankt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat is heel simpel. De koolstof bindt zich met heel veel zuurstof, waardoor het totale gewicht van de CO2 groter is dan het gewicht van de oorspronkelijke brandstof.
Bijv. bij benzine komt er 2,4 kg CO2 uit de uitlaat per liter brandstof.
AWM
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Diesel is een koolwaterstof. Dat betekent dat een dieselmolecuul bestaat uit een verbinding van koolstofatomen en waterstofatomen.

(Er zal nog wel wat bijzitten, maar dat is bijzaak die hier niet echt relevant is.)

Bij verbranding van diesel verbinden zowel de koolstofatomen als de waterstofatomen zich met zuurstof.

Als een koolstofatoom zich met zuurstof verbindt, ontstaat kooldioxide (en energie). Als een waterstofatoom zich met zuurstof verbindt, ontstaat water (en energie).

Het leeuwendeel van het gewicht van diesel zit in de koolstofatomen.

Elk koolstofatoom (atoomgewicht 12) verbindt zich met twee zuurstofatomen (atoomgewicht 18). Dus voor elk koolstofatoom (atoomgewicht 12) ontstaat een molecuul kooldioxide met atoomgewicht 48 - dat is ongeveer vier keer zoveel.

Vandaar dat het geproduceerde kooldioxide meer weegt dan de verbrande diesel: de diesel weeg je zonder zuurstof, de kooldioxide weeg je inclusief zuurstof.

Toegevoegd na 14 uur:

Bierdopje wees me erop dat zuurstof een atoomgewicht heeft van 16 - in de natuur komt weliswaar ook een isotoop voor met atoomgewicht 18, maar het grootste deel van de zuurstofatomen heeft atoomgewicht 16.

Een molecuul kooldioxide heeft dus een molecuulgewicht van 44, en niet 48 zoals ik schreef.

Gelukkig verandert de strekking van mijn antwoord hierdoor niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, wat een duidelijk antwoord!
geen woord te veel of te weinig!
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Oeps, je hebt gelijk - mijn geheugen liet me in de steek. Gelukkig verandert de strekking van mijn uitleg hier niet door.
CO2 is geen restproduct van diesel, dat is het roetgedeelte in de uitlaatgassen. Een groot deel van de diesel zorgt de warmte (energie) De zuurstof uit de lucht, die een verbinding aangaat met de koolstof uit de diesel, die vormen samen de CO2, even kort gezegd.
jc54
13 jaar geleden
wanneer diesel verbrandt in de moter ontstaat er naast energie voor de aandrijving van de auto een restprodukt co2. deze co2 wordt gevormd door de diesel maar ook door de lucht die gebruikt wordt om de diesel te verbranden. op deze manier ontstaat er meer uitstootgewicht dan dat de originele diesel gewogen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak het even heel simpel door de verbranding van aardgas als voorbeeld te nemen.
Aardgas is CH4.
1 mol aardgas ( zo'n 25 liter ) weegt 12 + 4 = 16 gram.
Als je dat verbrandt, krijg je de volgende reactie :
CH4 + 2O2 => CO2 + 2H2O

1 mol CO2 weegt 12 + 32 = 44 gram.
Dus bij verbranding van 16 gram gas, ontstaat 44 gram CO2 en ook nog eens 36 gram water.

16 gram gas + 64 gram zuurstof => 44 g CO2 + 36 g H2O

Dus 16 gram gas levert 44 gram CO2 op.

Dezelfde redenering kun je ongeveer volgen bij verbranding van diesel, maar dat is een veel moeilijker verhaal, omdat diesel ingewikkelder is dan gas.