Waarom brandt de vlam van een luchtballon niet constant , maar dan met een kleinere vlam?

De hete lucht in een luchtballon wordt meestal opgewarmd door een steekvlam gas. Is het niet voordeliger om het gas op een lager pitje te draaien en de vlam constant te laten branden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk dat hier 2 aspecten een belangrijke rol spelen:
- veiligheid
- comfort
Een steekvlam brengt warmte hoog (of hoger) in de ballon.
Een constante kleine(re) vlam brengt de warmte voornamelijk onder in de ballon. Aangezien de ballon daar op z'n smalst is lijkt me dit brandgevaarlijk.
Daarnaast produceert een constante kleine(re) vlam nogal wat geluid. Bovendien wordt het voor de passagiers behoorlijk warm in het mandje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee de ballon moet voldoende hete lucht bevatten om op te stijgen
daarna wordt er steeds warme lucht toegevoegd om op hoogte te blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van belang om als je gaat stijgen een grote vlam te hebben (meer hete lucht) en als je gaat dalen, je de vlam op een laag pitje laat branden(minder hete lucht). het zou inderdaad wel handig kunnen zijn dat als je eenmal in de lucht vliegt, je een tussen stand hebt waar je het constant laat branden en de ballon stabiel vliegt. Maar de luchtdruk en temperatuur buiten verschilt constand, dus zou je dit vlam ook altijd moeten veranderen, als het buiten kouder word heb je minder warme lucht nodig en omgekeerd bijvoorbeeld.

bovendien is het niet zo veel moeite om een beetje te spelen met de vlam voor de juiste hoogte. En voor de efficiëntie? achja, het zijn meestal toch maar plezier tochtjes, dus grote afstanden zullen er wel niet af te leggen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
en of het veel voordeliger is? ik denk het niet, zolang je een efficiënte verbranding houd met meer gas, zul je geen verlies aan energie hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een constante vlam zou het rendement wat hoger kunnen zijn, maar een wat grotere vlam geeft ook meer lawaai en juist de relatieve stilte waarmee je door de lucht zeilt is een van de charmes van ballonvaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De sterkte van de vlam is bepalend voor de hoogte van de ballon.
Je kunt het vergelijken met het gasgeven met de auto:
Als je voortdurend dezelfde hoeveelheid gas geeft, kom je vroeg of laat in de problemen: Soms moet je zachter of harder rijden.
Zo is het met de vlam in de ballon ook: De ballon blijft een tijdje perfect op de juiste hoogte zonder vlam, maar wanneer de ballon gaat dalen, moet er even een vlam gegeven worden om 'm weer te laten stijgen.
Kortom: Met meer of minder vlam wordt de gewenste hoogte behouden.
Daarom kun je de vlam niet voortdurend op een lager pitje laten staan: Het is immers het 'hoogte' navigatiesysteem van de ballon.