Hoe komt het dat als je een beker neerzit helemaal droog. Dat de plek eronder nat wordt?

Kijk je hebt dus een thee beker. Die zet je neer de onderkant is helemaal droog. Hoe kan het dan als je hem naar 3 minuten optilt dat het één natte plek is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De condens van de warme inhoud. Vaak moet je even met je hand onder je mok/beker vegen en dan voel je al wat condens.

Op donker houten tafels worden daarom vaak onderzetters gebruikt. Zodat er geen kringen in komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg me eens uit hoe je condens onder een bloedhete beker kunt krijgen? Het water in de lucht condenseert alleen op koude oppervlakten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste antwoord

Andere antwoorden (3)

Dat is damp dat van de thee komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Damp stijgt op en gaat niet onder de beker zitten.
De hete buitenwand van de beker zorgt ervoor dat in een dun laagje rondom de beker meer water kan bevatten. Wanneer dit weer afkoelt, (door het "koelere" oppervlak van de tafel) zal deze situatie niet meer houdbaar zijn en slaat het water neer op deze oppervlak.
13 jaar geleden
Ik heb 3 keramiek bekers (dus geen glas) gepakt en gevuld met kokend water. Eén beker op een kunstof aanrechtblad geplaatst, één beker op een glazen (koude) kookplaat geplaatst en een derde beker op een notenhouten eettafel.
De bekers na 3 en vervolgens 5 minuten opgetild.
Resultaat:
Onder alle drie de bekers totaal geen nattigheid waargenomen.
Ik vraag me af of ik de vraag naar het rijk der fabelen mag verbannen.?

Het zou natuurkundig ook niet te verklaren zijn, vandaar mijn test om daar zeker van te zijn.
De onderrkant van de beker is bloedje heet op het moment dat je hem op de tafel zet. De opgesloten omgevingslucht van zeg kamertemperatuur van 20° C wordt snel verwarmd, waardoor de lucht nog meer vocht kan bevatten dan de omgevingslucht. Tijdens de 3 minuten koelt de verwarmde opgesloten lucht nauwelijks tot niet af omdat het daar de kans niet voor krijgt. De tafel is wel kouder, maar de beker is 90° C, dus de lucht blijft warm tijden deze relatief korte tijd.

Alleen als de opgesloten lucht onder de omgevingstemperatuur zou komen, wat niet kan, zou eventuele tot condensvorming mogelijk zijn.

Of had ik theewater in de beker moeten doen. Kom nou?

Ik ben benieuwd naar je reactie.