Hoeveel energieniveaus (schillen) heeft een waterstof atoom en wat betekent de afbeelding daarvan?

Ik dacht dat een H atoom maar 1 schil/energieniveau heet, er is immers slechts 1 electron. Maar in de afbeelding zijn er 4 getekend. Kan iemand mij uitleggen waarom er toch vier energieniveaus zijn afgebeeld?

Toegevoegd na 6 minuten:
afbeelding zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofspectrum. Tweede afbeelding

erotisi
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Je haalt een paar dingen door elkaar.
Met de schillen bedoelen we altijd de "schillen" waar elektronen in hun laagste energie in zitten. Voor waterstof is dat inderdaad één schil, met één elektron.
Maar het elektron kan zich ook in een hoger energieniveau ("baan") terecht komen, bijvoorbeeld door het invangen van een foton (energie) of als je hem met een aansteker verwarmt (energie).
Bij terugval van een hoger naar een lager energieniveau zal het energieverschil worden uitgezonden als een foton (licht, UV, Rontgenstraal, etc).
De "banen" in het plaatje zijn dus niet bezet, maar het (enige) elektron kan wel in die baan terechtkomen.
De bijbehorende energieverschillen staan in het spectrum.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je waterstof verwarmt met een aansteker, dan zal die niet naar een hogere energieniveau gaan, maar zal er een chemische reactie ontstaan.
erotisi
9 jaar geleden
Kan het elektron dan meerdere niveaus overslaan? Dus van nivo 1 naar nivo 4. Of het elektron blijft bijv. op 3 en gaat daarna naar 4?
Reddie
9 jaar geleden
@erotisi , beide zijn mogelijk. Niveaus overslaan, als de energie hoog genoeg is. Maar ook getrapt naar boven, en naar beneden.