Verandert het gewicht van een ei tijdens het koken?

Heeft een ei na het koken een ander gewicht dan voorheen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja da's een goeie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag! Dat is iets om uit te proberen! :D

Het beste antwoord

Test uitgevoerd op 20-12-2010, om 21.15 uur
Attributen:
* een bruinchalig ei uit de koelkast.
* een steelpan gevuld met koud kraanwater.
* een elektronische keukenweegschaal.
* een inductie kookplaat
Verloop van de test:
* het ei gewogen. Precies 60 gram (ook toevallig).
* geen gaatje in het ei gemaakt om te verkomen dat er iets uit of in het ei zou kunnen komen.
* het ei in de met koud water gevulde steelpan geplaatst.
* het water aan de kook gebracht en het ei 5 min in het kokend water laten liggen.
*het ei met een eetlepel uit het kokende water gehaald, afgedroogd en gewogen. Gewicht precies 60 gram.
* het ei terug geplaatst in het kokende water en het nog eens 7 min laten koken, dus in totaal 12 min
* het ei met een eetlepel uit het kokende water gehaald, afgedroogd en gewogen. Gewicht precies 60 gram

Antwoord op de vraag; het gewicht van een ei veranderd niet meetbaar mbv een elektronische keukenweegschaal tijdens het koken.

Toegevoegd na 10 minuten:
ps. tijden het koken is het ei niet gebarsten. Een goed ei dus. Of is dat van het gaatje misschien ook een sprookje?

Toegevoegd na 14 uur:
Vanochtend woog het afgekoelde ei nog steeds 60 gram.
Vanavond gaat het door de rauwe witlof. Mmmm... lekker en een goede vraag. Daar houd je nog iets aan over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Morgen eens wegen bij je ontbijtje he. Maar ik denk niet dat er iets verandert in het gewicht, misschien dat er door het koken wat vocht verloren gaat, maar of een gewone weegschaal dat kan aantonen valt te bezien
anneliez
13 jaar geleden
Ik lees in 'The Naked Scientist' dat het gewicht toeneemt tijdens het koken omdat er water wordt geabsorbeerd.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@escape, dit leek mij ook inderdaad, maar ik kon het helaas niet met zekerheid zeggen. Wel ga ik het, als ik eraan denk, met Kerst eens proberen! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@khepput; Een mogelijke andere verklaring hiervoor is natuurlijk de verdamping van water. Doordat het water dan uit de pan verdwijnt, kan het ei niet langer 'drijven' en zal het meer/platter op de bodem gaan liggen. :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, okay! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ander blad gaan lezen. Zie mijn antwoord.
Ja wandt er komt vocht bij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zeker wel, er wordt vocht geabsorbeerd, je kunt het zelf ook al bedenken, als je het eigeel te lang kookt, wordt het droog, dus er veranderd sowieso al wel iets ja, maar het hangt er vanaf hoeveel, en hoelang je hem kookt, wegen heeft geen zin, tenminste niet met een huis weegschaal, er veranderd niet merkbaar veel denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor "het blote oog" niet, eigenlijk veranderd alleen de vorm van het eiwit en geel maar de massa blijft hetzelfde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk veranderd het gewicht van een ei tijdens het koken! Het ei neemt namelijk water op. Je ziet het al als het koken een beetje fout gaat of er een barstje in het ei zit. Er zit een berg water in!
Dit is alleen tijdens de eerste fase. Dan neemt het gewicht dus toe. Maar als je het ei lang kookt, dan verdamt het water en het vocht van het ei weer en wordt het hard. Het gewicht is dan lager.
Het hangt er dus van af hoe je een ei kookt.
(Ik zou zeggen: neem altijd gekookte eieren mee! Lichter dan rauwe en nog minder moeilijk (breken niet zo snel) ook!)