Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom brand hooi als het in contacgt komt met water ?

Ik heb vaak gehoord dat hooi met water kan gaan smeulen en fikken. Mijn oom die boer is zorgt er dan ook altijd voor dat het hooi van het land wordt gehaald als er regen op komst is.

weten jullie waarom dit gebeurd, ik vind het namelijk nogal een rare combinatie voor vuur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet het niet precies maar heeft iets temaken met dat het hooi gaat rotten als het vochtig is. Net als kleding. Bij dat rotten komt warmte vrij en kan er vuur ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iklieg: dat is eigenlijk een heel goed antwoord en geen reactie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg ik iets nuttigs, was het een reactie...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hooi gaat niet branden als het er op regent. Wat wel gebeurt, is dat het hooi, als het nat wordt, en vochtig het pak in gaat, kan gaan 'broeien'. Hiermee wordt dan bedoeld dat het gaat verrotten (fermenteren). Daarbij komt warmte vrij. Dit kan zó heet worden, dat het hooit gaat branden.

De reden dat je oom het hooi van het land haalt voordat het gaat regenen, is dat hij het droog op stal wil hebben om het verrotten (en het broeien) te voorkomen!

Dat bij verrotting warmte vrijkomt, kun je zelf ook voelen als je je afval scheidt: de groene bak kan echt warm worden van het verrotten wat er in plaatsvindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zelfs zo dat het gras eerst goed droog moet zijn voordat je het vervoert of opslaat in een hooiberg. Het komt vaak voor dat nog niet volledig gedroogd gras tijdens het vervoer op de hooiwagen al in de fik vliegt omdat de HOOIBROEI dan nog eens extra versterkt wordt door de wind (dus zuurstof). daarom wordt gras na het maaien eerst een aantal keren omgehusselt met een speciale machine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding