Hoeveel afstand zit er tussen een elektron en de neutronen/protonenkern, uitgedrukt in de grootte van een elektron zelf. ?

Zijn de afbeeldingen die je ziet niet op schaal, net als bij planetenstelsel en dus zwaar uit verhouding, of klopt het ongeveer zoals afgebeeld? (Als het antwoord 5-10 elektronen afstand is zou het kloppen op schaal).

https://i2.wp.com/wiredcosmos.com/wp-content/uploads/2014/05/carbon_atom.gif

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet op schaal. De grootte klopt niet: neutronen en protonen zijn even groot en ongeveer 2000 keer zo groot als een elektron. De afstand klopt ook niet: als de kern de grootte had van een golfbal, dan was de elektronenschil een kilometer verderop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Plus.
De diameter van de kern is ca 1/100000 van de diameter van het atoom.
Thecis
7 jaar geleden
+
Ik meen te herinneren dat het voorbeeld dat mijn boek was dat op De Dam een basketbal lag en door de buitenwijk van Amsterdam erwten aan het cirkelen waren. Komt wel overeen met die kilometer (hemelsbreed). Het grappige is dus dat het merendeel va een atoom volledig vacuum is.
WimNobel
7 jaar geleden
Je geeft hier 2000 als verhouding tussen de grootte van protonen/neutronen en elektronen. Dit is echter hun massaverhouding. Voor de grootte kunnen we geen verhouding geven omdat het elektron een puntdeeltje is.
Nee, dat is niet op schaal. Een atoom is ongeveer 25.000 keer zo groot als een atoomkern. Voor koolstof (het afgebeelde atoom) geldt:
atoom incl. elektronenwolk: 70 pm
atoomkern: 2,7 fm
afzonderlijke protonen en neutronen in de kern: 0,8 fm

Het atoom is dus in diameter zo'n 25.000 keer groter dan de kern. De afbeelding van de kern is wel min of meer op schaal: zes protonen en zes neutronen zitten daar dicht opeengepakt. Aan de kern en de individuele kerndeeltjes kunnen we een diameter toekennen omdat het samengestelde deeltjes zijn (protonen en neutronen bestaan uit quarks). Echter een elektron is een echt elementair deeltje en kan daarom geen diameter toegekend worden. Het is een puntdeeltje zonder afmeting. De voorstelling in de tekening als een (groen) bolletje is in die zin dus niet realistisch. Ook kunnen we daarom geen verhouding tussen diameter atoom en diameter elektron geven.

N.B.1: Dit alles geformuleerd in "klassieke" termen. Volgens de quantumtheorie mogen we de deeltjes helemaal niet als harde bolletjes zien en uitspraken over diameters helemaal niet zo formuleren. Maar de getalsverhoudingen blijven ongeveer kloppen en voor een eerste benadering is deze voorstelling niet helemaal verkeerd.

N.B.2: 1 picometer (pm) = 10^-12 meter
1 femtometer (fm) = 10^-15 meter
WimNobel