Hoe stop je een draaikolk?

Op school hebben we een techniek project en moeten we dus uitvinden hoe we over een meer met haaien en draaikolken komen. Wij hadden als oplossing de haaien te doden (Ja dat mag) en de draaikolken op een 1 of andere manier te stoppen. Trouwens zijn draaikolken echt wel gevaarlijk? Hoe stop je draaikolken?

Groetjes Patrick

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al een rubberboot overwogen? Het zal een flinke maalstroom moeten zijn voor zelfs maar een kleine boot in de problemen komt en haaien vinden boten doorgaans niet lekker... Ik vermoed dat je opdracht er meer om gaat dat je niet in/op het water mag komen maar zelfs dan heb je naast het bouwen van een brug (die dingen kunnen tegenwoordig kilometers lang gebouwd worden...) ook nog hovercrafts, de optie om om het meer heen te gaan (kenmerk van een meer is dat het omgeven is door land), een jetpack (ze bestaan!), een helikopter (waarom ook niet?), wat afleiding in het water gooien (koeien, varkens, advocaten...) en naar de overkant zwemmen tussen de draaikolken door (of met een duikuitrusting er onderdoor), een tunnelboormachine gebruiken om onder je meer door te boren, bijna 40k kilometer de andere kant op lopen om aan de andere kant van het meer uit te komen, een slingerblijde/trebuchet (niet zeuren over een harde landing, neem evt een parachute mee), een pontonbrug zoals legers die gebruiken, etc. Wees creatief!

Het beste antwoord

Techniek project staat voor techniek, een haai doden is erg primitief maar ja het is een techniek.

Een draaikolk zoals verteld in verhalen kan nooit een groot boot naar de boden trekken. Deze draaikolken onstaan door dat twee stromingen langs elkaar heen gaan, dit zorgt voor een draai effect. Het kan ook gemaakt worden door het water in een put te laten weg zakken, al het water wordt naar beneden getrokken wat voor een draaikolk kan zorgen.

Als je een golf maakt in het water dat van het punt van waar je vertrekt gaat tot de punt vanwaar je moet zijn worden de draaikolken bijna tot helemaal gestopt voor tijdelijk. Echter kan een boot ook goed van toepassing zijn. Er kan om de draaikolken gevaren worden.

Een draaikolk draait op ze snelst ooit gemeten 30km/u. Maar dit is het midden punt van de draaikolk.

Er is echter een verschil tussen mens gemaakten draaikolken en die van de natuur zelf. Op een meer zal nooit een draaikolk zo kracht kunnen worden dat het je lichaam te platter gooit op de bodem, waardoor met een luchtfles de mogelijkheid is om naar de overkant te zwemmen.

Haaien vallen mensen bijna nooit aan, echter adviseer ik niet bij zons opgang of zons ondergang de overtocht te zwemmen, de kans is dan groter dat een haai aanvalt als die denkt dat je een prooi bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik zou me maar niet druk maken over de haaien in het meer als ik jou was.

de meest linke loetjes van haaien leven in de zee namelijk.
de haaien in meren en rivieren bijten je bootje heus niet lek of jou een arm eraf omdat ie je als prooi ziet, deze leven namelijk voornamelijk op de bodem van het meer.

ik weet niet welk meer je in gedachten hebt, maar als een draaikolk veroorzaakt word door stromingen, dan zou ik gewoon de sluis ff dichtzetten of de stuwdam. dat kan een manier zijn om een draaikolk te stoppen in een meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog er zijn heel veel verschillende soorten haaien daarvan zijn er maar 3 echt dodelijk het is een klein risico..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel troep erin gooien en de kracht vermindert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, als het al vast besloten is dat jullie de haaien doden, resten nog enkel je vragen over draaikolken.

Een draaikolk is een grote draaiende massa water. Dit kan ontstaan door het getij (eb en vloed) in zeeën en oceanen. Of als een stroming langs de rand van een obstakel gaat. Dat kan een sluisdeur zijn, maar ook een strekdam in de rivier.

In het geval van een sluisdeur kan je deze gewoon sluiten.

In een meer zal het heel onwaarschijnlijk zijn dat je een grote draaikolk tegenkomt, omdat er niets is om ze te creëren.

Een grote draaikolk kan je niet stoppen, onderschat de kracht van de natuur niet.

Bij een draaikolk wordt er water in de kolk gezogen, maar komt er even later ook weer uit. Als je als zwemmer in een niet te grote draaikolk terecht komt, kom je er ook vanzelf weer uit. Rustig blijven is het beste.