Wat zijn goede tips als je een kamer met plat dak koel wil houden in de zomer?

Wat zijn goede tips als je een kamer met plat dak koel wil houden in de zomer? Ik heb geen airco op mijn kantoor boven, maar vanaf de ochtend wordt het al vaak warm omdat de zon zomers tussen 11 en zonsondergang aan de 'voorkant' van die kamer schijnt. Ik wilde eigenlijk mijn ramen met zonnefolie afplakken, maar weet niet of dit bij anderen heel fel terugschijnt?

2.3K
LeonardN
2 jaar geleden
"Ik wilde eigenlijk mijn ramen met zonnefolie afplakken,"
Ik gok dat dat maar heel beperkt zin heeft als je een plat dak hebt.
De meest warmte zal gewoon overdrachtswarmte zijn. Ik heb zelf dit gehaald:
https://www.coolblue.nl/product/855250/fuave-acb09k01.html
Werkt als een tierelier en heb niet eens de set gebruikt om af te dichten. Gewoon de slang uit een klein bovenraam gehangen.
De kamer waarin ik werk is nu een koelkast vergeleken met de rest van het huis.
Abcde
2 jaar geleden
Mijn buren hebben op de aanbouw een groen dak, beplant dus. Volgens hun is het sindsdien veel koeler in de woning.

Antwoorden (2)

Echt koel zal het niet worden/blijven, maar als je een plat dak nat houdt duurt het langer voordat de warmte doorgedrongen is.
jc54
2 jaar geleden
Een natuurlijke manier om je woning in de zomer te koelen, en in de winter warm te houden, is door deze te bedekken met klimop.