Eerst een kleine correctie: "graden Kelvin" bestaat niet.
De Kelvin schaal is een zogenaamd absolute schaal, met een beginpunt (namelijk 0 K), en dat betekent dat er geen sprake is van "graden".
Dat is anders voor de Celsius schaal, vandaar dat er wel sprake is van "graden".
De absolute temperatuur wordt dus altijd genoteerd met een cijfer gevolgd door een spatie en een hoofdletter K.

In het geval van stikstof, op atmosferische druk, is de smelttemperatuur 63,15 K, oftewel -210°C. Dus tussen 0 K en 63,15 K is stikstof vast, en boven deze temperatuur wordt het vloeibaar.
Op 77,36 K (-196°C) begint stikstof te koken, en dat betekent dat vloeibare stikstof meestal op deze temperatuur staat: ongeveer -196°C.

Het uiterlijk van vast stikstof is best saai, want het is kleurloos en het lijkt op gewoon waterijs, maar de echte kleur en uiterlijk is heel moeilijk om te zien. Dat komt omdat op zo'n lage temperatuur, alle damp uit de lucht condenseert, en er vormt zich een laag ijs bovenop het vaste stikstof. Niet alleen water, maar ook CO2 en argon uit de lucht condenseren boven een stuk vaste stikstof (niet zuurstof, want die heeft een nog lagere smeltpunt), en de spul is ook omringd door een neveltje van stikstof dat verdampt.
Je moet dus vaste stikstof in een vacuüm potje hebben om de kleur en uiterlijk te kunnen zien. Zie op de foto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, even niet goed door gedacht. en teveel op het resultaat geconcentreerd.
- 273,15 °C is 0 Kelvin en men spreekt niet van graden Kelvin.
Bedankt voor de terechtwijzing. Juist is juist.

Andere antwoorden (2)

63,3 °K is de smelttemperatuur, lager dan dat is het vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is correct!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is helaas niet correct, omdat "graden Kelvin" niet bestaat.
De Kelvin schaal is een zogenaamd absolute schaal, met een beginpunt (namelijk 0 K), en dat betekent dat er geen sprake is van "graden".
Dat is anders voor de Celsius schaal, vandaar dat er wel sprake is van "graden". Dus de cijfer die je gaf was goed, maar niet de notatie. Je tekst had moeten zijn: "63,3 K is de smelttemperatuur, lager dan dat is het vast."
... dus zonder het kleine nulletje. Oftewel:
"-209,85°C is de smelttemperatuur, lager dan dat is het vast."
... en dan is het wél met het nulletje. Daarnaast is het ook van belang dat je meldt dat die temperatuur geldt onder atmosferische druk. Van mij geen min, overigens! (^_^)
Zie
http://youtu.be/rM04U5BO3Ug

Bij 63 graden kelvin bevriest vloeibare stikstof tot vaste stikstof...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas niet helemaal correct, omdat "graden Kelvin" niet bestaat.
De Kelvin schaal is een zogenaamd absolute schaal, met een beginpunt (namelijk 0 K), en dat betekent dat er geen sprake is van "graden".
Dat is anders voor de Celsius schaal, vandaar dat er wel sprake is van "graden". Dus de cijfer die je gaf was goed, maar niet de notatie. Je tekst had moeten zijn: "Bij 63 Kelvin (of 63 K) bevriest vloeibare stikstof tot vaste stikstof."