Nee, de grootte van een vliegtuig bepaalt hoeveel liftkracht er nodig is.
Het oppervlak van de vleugels en de snelheid bepalen de liftkracht.
Reddie
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
@viridiflavus, inderdaad. Dank voor de correctie.
In beperkte.
Sommige vliegtuigen worden aan de onderkant wat vlakker gehouden. Dit helpt met stabilisatie maar geeft tevens een beetje 'lift'. Hoe groter het vliegtuig, des te meer lift maar dat wordt natuurlijk teniet gedaan doo het toegenomen gewicht.

Een groter toestel leent zich dan weer meer voor grotere vleugels. Dus direct en indirect heeft dit dus wel degelijk invloed.
11 jaar geleden
Het vleugeloppervlak per dm2 heeft een gegeven liftkrach, draagkracht.
Dit onder gedefinieerde omstandigheden.
Dus bepaalt het vleugeloppervlak de lift- of draagkracht.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de moderne ontwerpen maakt men het vliegtuig zo dat soms ook de romp meehelpt bij de liftkracht, de drones zijn dan ook vliegende vleugels, die met een minimum aan energie lang in de lucht kunnen blijven.

Vleugels echter veroorzaken ook weerstand, vandaar dat snel vliegende toestellen relatief weinig vleugeloppervlak heeft en via flaps (het veel groter maken van de vleugel door uitschuiven) voor meer lift zorgen tijdens starten en landen.

Voor het landen zie je dan die flaps er uit komen.
Dit is een indrukwekkend gezicht, de vleugels worden VEEL breder en maken het mogelijk dat het toestel in de lucht lijkt te hangen als het moet landen.
Let maar eens op hoe relatief langzaan een vliegtuig vliegt als het gaat landen terwijl het toch nog 180-240 KM/H gaat
(afhankelijk van toestel)
Omdat het zo een groot ding is lijkt het dan of het bijna stilhangt in de lucht.
Dus bepaalt het vleugeloppervlak feitelijk de liftkracht en past men het vleugeloppervlakte aan aan te snelheid.

Anders zou je landen met iets van 450KM/H.
Dat zouden passagiers en landingbaan niet leuk vinden.
Het toestel zou dan 4X zoveel energie moelen lozen om tot stilstand te komen en daar zijn de landingsbanen mogelijk te kort voor.