Kunnen geluidsgolven virussen overbrengen?

Stel iemand praat tegen je die een virus bij zich heeft. Door de kracht van zijn mond en longen kunnen moleculen ed een beweging mee krijgen. Maar die mond brengt ook geluidsgolven voort. Kunnen die geluidsgolven zélf ook virussen en stofjes versnellen?

Die geluidsgolven zelf zijn nl in trillling en die trillingen hebben toch een bepaalde richting. Is het effect daarvan in horizontale richting echt helemaal nul of kan er door de overdracht van trilling toch een effect zijn.
Bij geluid in lucht nl ontstaan door de trillingen van de luchtmoleculen drukverschillen die ervoor zorgen dat energie overgedragen wordt.

Nu dacht ik aan vliegtuigen waarbij bij de vleugels ook een onder en bovendruk ervoor zorgen dat het vliegtuig kan stijgen. Dus waarom zouden luchtmoleculen zich niet enigszins kunnen voorplanten (en aldus eventuele stoffen en virussen meenemen)?

erotisi
8 jaar geleden

Het beste antwoord

De geluidsgolven zélf verplaatsen de luchtmoleculen niet echt, maar ze brengen ze alleen in trilling. Dat golfverschijnsel verplaatst zich en heeft dus een richting. Maar de trillende lucht zelf blijft ter plaatse.

Dit is een beetje verwant aan het feit dat op een snikhete dag er vaak gezegd wordt dat er aan de warmte een einde zal worden gemaakt door vanuit Frankrijk opkomende buien.
Die buien verplaatsen zich niet zélf helemaal van Frankrijk naar hier! Vaak waait het helemaal niet eens hard op zulke dagen.
Het is het proces van de snelle wolkengroei, van mooiweerwolkjes via grote bloemkoolwolken tot enorme joekels van buien, wat zich verplaatst.
Net zoals paniek zich razendsnel in een menigte kan verbreiden terwijl die mensen zelf vrijwel geen kant op kunnen (zoals toen bij de “Damschreeuwer” tijdens de Dodenherdenking). De paniek verplaatst zich sneller dan de panikerenden.

Dit even om het verschil te verduidelijken tussen het over korte afstand echt uitstoten van lucht (inclusief besmettelijke stofjes of druppeltjes) door snel ademen of hoesten, en het in trilling brengen door luid te spreken.

En vliegtuigvleugels geven de doorkliefde lucht kortstondig een mep naar beneden, waardoor het vliegtuig van de weeromstuit tegen de zwaartekracht in een draagkracht naar boven ervaart. Zelfs bij grote vliegtuigen is er dan slechts een betrekkelijk klein gebied waarin de in beweging gebrachte lucht zich kortdurend al mengend en wervelend een stukje verplaatst: pas als een groot vliegtuig laag over een pannendak scheert is er gevaar dat de pannen van een enkel onginstig gesitueerd dak vliegen: doorgaans moet er dan op de grond om te beginnen al een flink krachtige wind staan.
Recht onder het aanvlieggebied kan de achter het vliegtuig dalende lucht ook bij geen wind echter nog schade veroorzaken (en kun je direct de uitlaatgassen ruiken), maar dat is, gezien de afmetingen en het gewicht van het vliegtuig, nog steeds een zeer beperkt mengeffect.

In grote lijnen mag je zeggen dat de geluidstrilling zelf geen echt transport geeft van de uitgeademde ziektekiemen.
Bordensteker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Leuke uitleg met die franse buien, nooit zo over gedacht. Maar waar ik aan dacht mbt de geluidsgolven was dat deze zich vaak als een langsgolf gedragen, dus de golven trillen ín de voorplantingsrichting. Dit dus itt licht die er haaks op staan. Vandaar dat ik me afvroeg of juist die richting bepalender zou zijn voor de stroming dan dwarsgolven.