wat is de reactie vergelijking van de volledige verbranding van hout?

ik hoor dit eigenlijk nooit, terwijl het wel hetgeen is wat je het meest verbrand... en mijn scheikunde docente wist dit niet.

Toegevoegd na 53 seconden:
de kloppende reactie vergelijking alstublieft, maar dit hoeft niet, ik kan dit eventueel zelf

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hout is niet een stofnaam, althans niet chemisch gesproken in de zin van een molekuul. Dat weet je scheikunde docente vermoedelijk ook wel. Hout bestaat uit cellen, die een heleboel verschillende soorten molekulen bevatten die elk hun eigen reacties kunnen hebben. Maar er zit ook bv. een hoop water in dat gewoon verdampt.
Alles tezamen zit er vooral veel koolstof, waterstof, en zuurstof in, plus stikstof, fosfor, zwavel, enz. die als stelregel allemaal in hun oxides worden omgezet. Een precieze reactievergelijking kan dus al helemaal niet. De eerste drie rijen van het periodiek systeem komen volop voor, maar ook sporen van de overige natuurlijke elementen.
Reddie
10 jaar geleden
@landsgevaer het beste antwoord. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@landsgevaer dank u wel(: dat geeft goed antwoord op mijn vraag.

Het beste antwoord

Als je hout leest als cellulose(= houtstof) kun je de formule (C6H10O5)n gebruiken. Waarbij n een willekeurig, groot, getal is. Het is een polymeer van glucose( C6H12O6).
Bij volledige verbranding gebeurt het volgende:
(C6H10O5)n + 6n O2 ---> 6n CO2 + 5n H2O
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

CnHnOn + O2 -> CO2 + H20

Allerhande vaste koolstofverbindingen naar CO2 en waterdamp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je beter kan onthouden dat er bij elke volledige verbranding CO2 en H2O vrijkomt. dit is een standaard regel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hout zal bestaan uit koolwaterstofverbindingen, water en mineralen.

Die koolwaterstofverbindingen verbranden:
CxHyOz (want je weet niet exact welke verbindingen) maakt:

CxHyOz + (x+y/4-z/2) O2 --> x CO2 + y H2O

Het water verdampt gewoon. En de mineralen verbranden niet en blijven achter als as.