Wanneer moet je een stof bevochtigen?

Normaal gezien moet je een stof bevochtigen als hij niet kan oplossen in het solvens maar ik heb al eens een hydrofobe stof moeten bevochtigen terwijl deze in olie werd opgelost en daarna pas gesuspendeerd werd in water.
Dus dit verward me nogal, want deze stof kon toch gewoon oplossen in olie?
Kan iemand me wat specifieker uitleggen wanneer ik een stof moet bevochtigen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hallo Alle,

ik neem aan dat dit moet voorkomen dat de talk op het solvens blijft drijven. Talk is fijn verdeeld en zeer licht, dus (a) blijft het bovenop drijven en (b) zal het wegstuiven. Ik neem aan dat men niet wil dat je er een mixer op zet, de talkpoeder vliegt dan alle kanten op. Dat is de aannemelijke reden die ik kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij geneesmiddelen kan voor zo ver ik weet, bevochtigen met glycerol geen kwaad, zo lang ze uitwendig worden gebruikt. Gebruik er niet te veel van, glycerol kan je huid wel gaan irriteren zeker als je het geregeld gebruikt. Zorg vooral dat het niet in de ogen of mond komt.
en denk ook eens aan paraffine als je zalf gaat maken. Paraffine is een voor zover mij bekend gevaarloze vloeistof die ook goed bevochtigt. Natuurlijk kan het geen kwaad om advies te vragen aan je huisarts!