Waarom hoor je geluid na een bliksemflits? Dus de donder. Hoe komt dat, wat veroorzaak zo'n hevige knal, b.v. na een inslag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (8)

Die knal ontstaat precies tegelijk met de bliksem, maar omdat licht sneller gaat dan geluid, zie je eerst de flits en hoor je pas later de donder.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe verder de bliksem ontstaat, hoe langer het ook duurt voordat het geluid bij je is. Het licht is er praktisch meteen. Als je telt hoeveel seconden het duurt voor je de donder hoort na de flits kan je zelfs uitrekenen hoe ver de bliksem bij je vandaan is ontstaan. Hoe langer het duurt, hoe verder weg. Als de donderklap meteen na de bliksem komt dan zit het onweer recht boven je.

De klap zelf (en de bliksem) komt door de wrijving van de geladen deeltjes in de wolken. De energie die daarbij vrij komt gaat gepaard met een klap en electriciteit die zich een weg naar de aarde zoekt.

Toegevoegd na 6 minuten:
De klap ontstaat als de lucht heel snel uitzet als die electriciteit zich een weg door de lucht zoekt naar de aarde.

Toegevoegd na 11 minuten:
In het filmpje kan je de ontploffing mooi zien! De bliksem zoekt zich een weg en dan volgt de ontlading van boven naar beneden (de flits).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min?
Rieneke1
13 jaar geleden
mss geplaatst voor jij de toevoeging plaatste? c+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen, maar de hoofdvraag was waarom de klap later is dan de bliksem.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, ik lees 'm anders.
ik lees: waarom is er geluid (na de flits). maar wie weet wat je minnaar bedoelde ;p
itsme
13 jaar geleden
inderdaad is de vraag niet over het tijdverschil, maar over 'wat veroorzaakt de knal'. Min is overigens niet van mij (geen van de minnen)
itsme
13 jaar geleden
ik haat ook minnen, vooral om te krijgen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik focussde op geluid ná bliksem. Maar mooi toch, zo ontstaat een compleet antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bastanovum: Een min geven hoort er bij en ik vind het prima als ik de vraag verkeerd begrijp of een slecht antwoord geef. Excessieve minduimers (en ook plusduimers) worden natuurlijk wel aangepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen is de vraagsteller wel heel erg stil!
licht gaat sneller dan geluid, dus het licht zie je eerder dan dat je het geluid hoort. de knal komt dan van het inslaan van de bliksem. dit kan zijn in de grond, gebouw of wat dan ook. door de enorme kracht maakt het een geluid. hoe dichter bij je de inslag hebt, hoe harder het geluid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet hoor. De donder ontstaat juist door het "vrijkomen" van de electrische lading. Met inslaan heeft dat niets te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de rest een prima antwoord en het kan goed zijn dat de inslag ook een klap veroorzaakt. De min heb je niet van mij, ik zal je plussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ som,
oh oke ik heb altijd gedacht dat dat bij het inslaan is, vandaar dat dat mijn antwoord is.
misschien is het inderdaad wel beide, bedankt voor de + trouwens
Een heftige luchtverplaatsing veroorzaakt dat geluid.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De lucht wordt zeer snel verhit tot 20 000 graden Celsius en zet dus enorm uit, net als een explosief doet veroorzaakt dat de knal.

Toegevoegd na 10 minuten:
omgerekend zorgt iedere 273 graden (tov 0 graden Celsius ) toename met 100% van de luchtdruk.
Dat betekent dat de lucht in enige microseconden
20 000/273 graden= 73X de luchtdruk.
Dus over een grote afstand in miljoensten van seconden explodeert lettelijk de lucht.
Omdat de explosie zo lang is (in lengte), en soms opgebouwd is uit deelbliksems , krijg je explosies in explosies , wat het karakteristieke geluid van de donder veroorzaakt.
Hier spelen ook echo's van de donder in mee, waardoor hij rolt, dat heeft ook te maken met de afstand tot de persoon, de bliksem kan tientallen kilometers lang zijn, waardoor de explosie wel 20 seconden kan duren en iedere keer een ander deel van het explosiegeluid ons oor bereikt.
Het is dus een zeer complex geluid.
Als de bliksem vlak bij je inslaat hoor je echter EEN knal, de rest hoor je niet omdat je oren verdoofd zijn door het volume van die knal.Diezelfde inslag zou verderop wel als het typische dondergeluid klinken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geluid dat je hoort is de samenvoeging van de lcuht nadat die verbrand is door de bliksemflits.
Bij bliksem ontstaat er op die manier een luchtledig. Daarna komt de lucht weer samen, wat de knal veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat de elektrische ontlading enorm groot is wordt de lucht heel snel opgewarmd; het gaat nog sneller dan bij een gasexplosie, vandaar de knal.
Voor de inslag geldt hetzelfde door de immense warmte ontwikkeling klinkt een klap als een pistoolschot maar dan harder en kan een boom in tweeën splijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk wel ooit een schokje gehad van statische elektriciteit. Bij die ontlading hoor je een licht knetterend geluid. Bij onweer is de elektrische ontlading vele malen groter, en daarmee het geluid ook harder. De donder dus.
jc54
13 jaar geleden
Licht is sneller dan geluid. Dat zorgt ervoor dat de knal altijd later komt. Vandaar ook de truuck dat je met tellen kunt bepalen hoever een onweer van je vandaan is. Als ik het goed heb staan 300m voor 1 tel. Dus per 3 tellen zit het onweer een kilometer verder (ongeveer). De knal ontstaat door het vullen van een vacuum dat de flits heeft achter gelaten. Het is een natuurwet dat een vacuum altijd gevult moet worden. Het zijn duds letterlijk de luchtmolekulen die tegen elkaar knallen.