Wanneer gaan ze deeltjes met de snelheid van het licht met elkaar laten botsen in Cern?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze zijn al een tijdje bezig, en hebben en hoge snelheid gehaald waarbij dat ding een jaar kapot is geweest. Inmiddels is deze al weer hersteld, klaar om te gebruiken.
Nu hoeven ze niet de snelheid van het licht te bereiken, maar omdat ze twee cirkels hebben, kan de één 80% halen, en de ander 20%. Bij elkaar levert dit de 100% op die nodig is voor de botsing

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nooit. De snelheid van het licht bereik je namelijk niet, dat vergt oneindige energie.

Ze gaan in de loop van dit jaar wel in de buurt komen, overigens. Ze zijn nog bezig met testruns, maar zullen geloof ik de tweede helft van het jaar op volle toeren gaan.

Toegevoegd na 22 minuten:
Even over je aanvulling: dit zou werken in een universum gebaseerd op klassieke natuurkunde. Probleem met de klassieke natuurkunde, echter, is dat deze achterhaald is. Relativistisch gezien is het gewoon onmogelijk. In tijdsdilatie en vervormingen van ruimte zorgen ervoor dat het misschien wel lijkt alsof dat gebeurt voor de buitenstaander, maar de dingen die tegen elkaar botsen zullen dit onherroepelijk tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd. +,

Andere antwoorden (1)

Ze hebben al een micro zwart gat gemaakt heb ik begrepen. In principe kan dat dus al snel het geval zijn.
Gelukkig zijn de micro-zwarte gaten instabiel en zuigen ze geen materie naar binnen omdat hun massa daarvoor veel te gering is, anders zitten we straks allemaal in een ruimte, kleiner dan een erwt (de hele wereld bedoel ik dan)
En dat zonder tussenruimte.
Zo worden we allen dan toch nog EEN, maar dan letterlijk.
Het is te hopen dat de dames en heren daar goed nadenken, doen ze dat niet, dan merken we dat vanzelf.
Helaas hadden de mensen die de atoombom ontworpen hebben , ook pas tijdens en na de eerste explosie in de Nevadawoestijn door dat ze veel te ver gegaan waren in hun behoefte de atoomkracht vrij te willen maken.
Ik hoop niet dat de mensen in Cern dezelfde AH erlebnis krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Materie zelf de lichtsnelheid geven gaat niet lukken door de kromming van de tijd.
een botsing is echter een ander verhaal omdat de snelheid en dus de tijdkromming ook tegengesteld is.
In mijn optiek kun je wel een botsing op lichtsnelheid uitvoeren met de in Cern aanwezige apparatuur.