Hoe komt het dat als je een ballon in een afgesloten stolp doet en je zuigt er lucht uit dat de ballon vol loopt?

Je hebt een ballon in een glazenstolp en die is afgesloten. Dan ga je er lucht uitzuigen (natuurkunde practicum is dit) hoe komt het dat de ballon dan groter wordt? en hoe zit het met het principe van drinken door een rietje opzuigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (4)

Doordat de luchtdruk buiten de ballon kleiner/0 is kan de ballon uitzetten omdat er mider druk op zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt allemaal door vacuums. Bij de ballon wordt de lucht eromheen weggezogen waardoor de 'leegte' die gecreeerd wordt de ballon naar zich toe trekt. Daarom zet hij zich uit.
Het drinken door een rietje is ook het creeeren van een vacuum. Doordat je de lucht in het rietje weg zuigt wil hij de 'leegte' opvullen wat hij dan doet door de vloeistof omhoog te trekken. Als je tijdens het drinken je tong op het uiteinde van het rietje zet zie je dat de vloeistof in het rietje blijft. Dat komt door het vacuum wat je gezogen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ballon loopt niet vol, het kleine beetje lucht dat er van te voren in zit wordt eerst in elkaar gedrukt door de lucht om de ballon heen.
Als je die lucht wegzuigt dan zal de lucht in de ballon steeds minder tegendruk ondervinden en dus de ballon laten opzwellen.
De hoeveelheid in de ballon wordt niet groter, alleen de ruimte die de lucht in neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een afgesloten, maar niet geheel lege ballon, bevindt zich omgevingslucht die een druk heeft van afgerond 1 bar (1 kg/cm2). Als je deze ballon in een afgesloten ruimte brengt en je zuigt de lucht uit deze ruimte, dan wordt de druk in de ballon steeds hoger tov de druk buiten de ballon en dit is er de oorzaak van dat de ballon naar buiten wordt gedrukt. We zwegen dat de ballon door het vacuüm naar buiten wordt getrokken, maar dito's dus eigenlijk niet juist. De ballon wordt van binnen ui naar buiten gedrukt, omdat daar de druk het hoogste is.

Met het rietje maken we dezelfde fout. Als je aan een rietje zuigt, trek je een vacuüm in het rietje, dus aan de enen kant van de vloeistof. Echter de druk op de andere kant van de vloeistof in een flesje of glas blijft het zelfde, want daar heerst de druk van de omgevingslucht van 1 bar. Daardoor wordt de vloeistof in je mond gedrukt, terwijl we zeggen dat we het er in zuigen. Best grappig hè. Overigens is het effect het zelfde, want de vloeistof komt toch wel in je mond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, als je de afgesloten ballon van te voren vacuüm zuigt, dus er bevindt zich helemaal geen lucht meer in, dan heerst er ook geen druk van de omgevingslucht in de ballon, en zal hij dus ook niet uitzetten in een vacuüm gezogen stolp. Het is maar dat je het weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verhaal wordt er m.i. niet duidelijker op. "Afgesloten" ballon vacuum zuigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen my boy. Het is de omgevingslucht in de dichtgeknoopte (afgesloten) ballon die de ballon doet uitzetten als je aan de buitenkant van de ballon een vacuüm trekt. Echter, als zich van te voren geen omgevingslucht in de dichtgeknoopte ballon bevindt, omdat de lucht er van te voren is uitgehaald (vacuüm zuigen), dan zal de ballon ook niet uitzetten als je aan de buitenkant van de ballon een vacuüm trekt. Is het zo een beetje duidelijker?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat het rietje betreft, als je dit met een vacuumpomp leeg zou trekken zou de vloeistof (als het water betreft) ongeveer 85 cm omhoog komen. Namelijk de luchtdruk welke op de vloeistof rust. Maar de luchtdruk is niet altijd hetzelfde, dus de 85 cm is ook niet altijd hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een beetje in de war. De atmosferische druk in Nederland is gemiddeld 76 cm kwik is gelijk met 1,013 bar is 1 atmosfeer.
Als je in een rietje vacuüm zuig komt de kwik 76 cm omhoog en water 10 m!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig zij er mensen welke met je meedenken als je een fout maakt. Je hebt gelijk, moet zijn 10 meter.