hoe is te zien tot welke hoofdgroep een stof behoort?

bijvoorbeeld, de neutrale stof van stikstof is N2, maar in het periodiek systeem staat N bij de 5e rij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In een periodiek systeem staan geen stoffen maar alleen de elementen, dus de bouwstenen van stoffen.
Nu hebben somige stoffen maar een bouwsteen zoals stikstofgas dat in de lucht voorkomt en bestaat dus uit twee atomen van het element stikstof, dat geldt voor noch een paar stoffen zoals chloorgas, zuurstofgas.
er zijn ook stoffen die maar een element als bouwsteen hebben en dat zijn vooral de metalen zoals ijzer dat als stof ook geschreven wordt met de afkorting Fe
Maar je mag dus eigenlijk niet zeggen dat de stof, het metaal ijzer in het PS staat maar alleen de bouwsteen ijzer
en dat geldt voor alle elementen

Gerrit