Wat gebeurt er met de waterdruk achter de waaier van een centrifugaalpomp als er geen water afname?

Wanneer er tegen een dichte afsluiter aangeperst wordt zal de vloeistofstroom stoppen en de druk oplopen. Aan de zuigzijde van de pomp zal de druk lager zijn dan aan de perszijde. Maar wat is de druk aan de achterzijde van de waaier t.h.v. de asafdichting? Is deze gelijk aan de persdruk van de pomp of juist lager?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De druk aan de achterzijde van de waaier zal gelijk zijn aan de persdruk van de pomp.
De achterzijde van de waaier staat in open verbinding met de afvoer van de pomp,
Om de waaier heen vormt de vloeistof een "U" met de gesloten zijde van de "U"aan de bovenkant. Of buitenkant, of perskant, hoe je dit wilt noemen.
Op de tekening in "Bron" zie je open verbinding met de perszijde.
Edraket
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je onvoldoende afname heb zal de temperatuur van de vloeistof stroom oplopen waardoor dit kan gaan koken, hier door loop de druk in het pomphuis op waardoor de waaier van de pomp beschadigd kan worden, tevens kan het seal ( de asafdichting ) kapot gaan. Normaal gezien is de druk in het centrum van de waaier 0
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor mij is het duidelijk dat de druk in het midden van de waaier, gezien vanaf de zuigzijde nagenoeg nul zal zijn. Kijkend vanaf de zuigzijde naar de waaier ben ik benieuwd wat de druk achter de waaier is. Het andwoord van "Edraket" is voor mij zer annemelijk omdat de druk die door de waaier wordt opgebouwd nergens heen kan als de afsluiter dicht staat. Het enige waar drukverlies kan ontstaan is de rand tussen de waaier en het pomphuis, richting de zuigzijde. Doordat deze rand zo klein mogelijk wordt gehouden zal dit echter minimaal zijn. Het probleem dat zich herhaaldeloijk voordoet is dat de seal gaat lekken net achter de waaier. De oplopende temperatuur zou hier mede de oorzaak van kunnen zijn. De afdichting die op de as is gebruikt is een 'gewoone' keerring (BAU)' ik heb mijn twijfels of die wel geschikt is voor deze toepassing. Volgen de specs kan deze 0,5 bar overdruk heben. Bij een werkdruk van maximaal 15 bar lijkt mij dit niet de juiste keuze. Wat denken jullie?