Wat gebeurt er als je een sneeuwman een jas aan doet?

Ik had deze vraag ooit eens als examenvraag, waar ik nog altijd geen antwoord op weet
:
Wat gebeurt er als je een sneeuwman een jas aan doet?
a) hij smelt.
b) hij blijft langer staan.
c) er gebeurt niets.

kan iemand mij helpen?
dankjewel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een jas isoleert. De koude binnenkant (= de sneeuwman zélf) blijft dus langer koud. Ook al wordt het buiten warmer. Hierdoor is de sneeuwman (een beetje) beschermd tegen het warmer wordend weer wat uiteindelijk zal komen. Hij blijft dus langer staan. Antwoord B, dus !

Hallo Tephro, ik ga voor alternatief A op bepaalde voorwaarden, zie hieronder de uitleg. het eventueel smelten van de sneeuwman hangt samen met de kleur van de jas die je hem aantrekt. Donkere kleuren absorberen warmte meer dan lichte (vandaar dat huizen in warme streken vaak lichte kleuren hebben of helemaal wit zijn). Ook stralen ze warmte zelf makkelijk weer uit. wat heeft dit voor effect? Zo lang het bewolkt heeft, heeft Ozewieze... helemaal gelijk en profiteert je sneeuwman van de isolatie. Ook als je hem een witte jas aantrekt (of de zon nou schijnt of niet) heeft Ozewieze... volkomen gelijk. Maar als de zon schijnt en je sneeuwman heeft een zwarte jas aan? dan absorbeert die veel warmte en licht. Je sneeuwman zal warmer worden, en gaan smelten! Als het een kleintje is, kan hij voor het eind van de dag al weg zijn. Maar laten we zeggen dat je juist een heel grote sneeuwman hebt. Dan heb je aan het einde van de dag (als de zon ondergaat) een sneeuwman die ook smeltwater bevat. Ik zei hierboven al dat donkere kleuren niet alleen snel warmte opnemen, ze geven die ook snel weer af. Dus verliest je 'half gesmolten sneeuwman' veel warmte, en het water (de eerder gesmolten sneeuw) zal bevriezen. Je sneeuwman zou weleens een ijsman kunnen worden!

Ik ga voor; D: Dat valt met de nu gegeven informatie niet te zeggen. Verantwoording voor dit antwoord: 1. We weten niet wat voor temperatuur er buiten is. 2. We weten niet welke kleur de jas heeft. 3. We weten niet welk moment het van de dag is, en of er zon is.

Bij dit soort (examen)vragen geldt altijd de 'ceteris paribus' aanname, de aanname dat al het overige hetzelfde blijft. Er is dus maar één factor (variabele) die verandert, in dit geval de jas. Er gebeurt dus niets omdat de jas de andere variabelen (massa, temperatuur, licht etc) niet beinvloedt. De sneeuwman smelt niet (de jas isoleert geen lichaamswarmte van de sneeuwman) De sneeuwman blijft niet langer staan door de jas (want de temperatuur wijzigt niet) Als de vraag was geweest, "als je een sneeuwman een jas aan doet en het gaat dooien" dan zou het antwoord zijn dat hij langer blijft staan. De jas is een isolerende laag dus het zou langer duren voordat de dooitemperatuur de ijsmassa heeft bereikt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100