Wat gebeurt er als je een sneeuwman een jas aan doet?

Ik had deze vraag ooit eens als examenvraag, waar ik nog altijd geen antwoord op weet
:
Wat gebeurt er als je een sneeuwman een jas aan doet?
a) hij smelt.
b) hij blijft langer staan.
c) er gebeurt niets.

kan iemand mij helpen?
dankjewel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K
Ivana
9 jaar geleden
Ik denk dat door isolatie de sneeuwman langer blijft staan.

Antwoorden (4)

Een jas isoleert. De koude binnenkant (= de sneeuwman zélf) blijft dus langer koud. Ook al wordt het buiten warmer.
Hierdoor is de sneeuwman (een beetje) beschermd tegen het warmer wordend weer wat uiteindelijk zal komen. Hij blijft dus langer staan.

Antwoord B, dus !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
Een uitgebreide uitleg voor scholieren staat op::
www.fisme.science.uu.nl/woudschotennatuurkunde/archief/.../wg02.ppt
maar die kun je waarschijnlijk niet openen.
Heb het daarom overgetypt (Pffff). Wanneer twee voorwerpen op een verschillende temperatuur in contact met elkaar zijn, blijkt het koudste voorwerp (de sneeuwman) steeds op te warmen, het warmste voorwerp (de omgevende lucht) af te koelen tot beide eenzelfde eindtemperatuur bereikt hebben. Wanneer je stoffen koel wil houden stop je ze bijvoorbeeld in een koelbox. Je koelbox is dan als het ware de jas die je rond de sneeuwman legt. Wanneer je een blok ijscrème koopt wikkelt men die in een laag papier om te voorkomen dat het ijs smelt. De microscopische verklaring hiervoor is:
1. Alle voorwerpen zijn gemaakt uit deeltjes
2. In vaste stoffen zitten deze deeltjes dicht bij elkaar en trillen ze netjes geschikt in een rooster; bij vloeistoffen zitten de deeltjes dicht bij elkaar en bewegen ze vrij, bij een gas zitten de deeltjes ver van elkaar en bewegen ze vrij.
3. Wanneer de temperatuur van een voorwerp hoog is betekent dat dat de deeltjes gemiddeld snel bewegen. Is de temperatuur van een voorwerp laag dan bewegen de deeltjes gemiddeld traag.
4. Brengen we voorwerpen op een verschillende temperatuur met elkaar in contact, dan zal aan het contactoppervlak, door botsingen, energie uitgewisseld worden (zoals jij zelf begint mee te wippen wanneer je op een trampoline stilligt en je zus begint te springen). De traagste deeltjes gaan heviger bewegen, de hevig bewegende deeltjes vertragen. Macroscopisch zal het koudste voorwerp in temperatuur stijgen en het warmste voorwerp afkoelen tot ze eenzelfde eindtemperatuur krijgen.
5. Een jas is gemaakt uit een soort stof die bedoeld is om ons lichaam (op 37°C) te isoleren van de koude buitenlucht (0°C). Stof zoals wol heeft een ijle structuur, tussen de wollen draden zit er veel lucht. Lucht is een gas. De deeltjes zitten ver van elkaar. De energieoverdracht door botsingen tussen de sneeuwman en de omgevende lucht verloopt dus niet vlot. De jas vormt als het ware een buffer tussen de sneeuw en de omgevingslucht en vertraagt het smelten. Op die manier behoudt de sneeuwman inderdaad langer het temperatuurverschil met de omgeving. Er was nog een heel leuk sneeuwmannenplaatje bij maar hoe ik dat hier kan krijgen gaat mijn verstand te boven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer eens Concept Fysica M. Debusschere te googelen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Sow....
Ook een plus voor het typewerk van JoanDArc !
Hallo Tephro, ik ga voor alternatief A op bepaalde voorwaarden, zie hieronder de uitleg.

het eventueel smelten van de sneeuwman hangt samen met de kleur van de jas die je hem aantrekt. Donkere kleuren absorberen warmte meer dan lichte (vandaar dat huizen in warme streken vaak lichte kleuren hebben of helemaal wit zijn). Ook stralen ze warmte zelf makkelijk weer uit. wat heeft dit voor effect?

Zo lang het bewolkt heeft, heeft Ozewieze... helemaal gelijk en profiteert je sneeuwman van de isolatie. Ook als je hem een witte jas aantrekt (of de zon nou schijnt of niet) heeft Ozewieze... volkomen gelijk.

Maar als de zon schijnt en je sneeuwman heeft een zwarte jas aan? dan absorbeert die veel warmte en licht. Je sneeuwman zal warmer worden, en gaan smelten! Als het een kleintje is, kan hij voor het eind van de dag al weg zijn. Maar laten we zeggen dat je juist een heel grote sneeuwman hebt. Dan heb je aan het einde van de dag (als de zon ondergaat) een sneeuwman die ook smeltwater bevat. Ik zei hierboven al dat donkere kleuren niet alleen snel warmte opnemen, ze geven die ook snel weer af. Dus verliest je 'half gesmolten sneeuwman' veel warmte, en het water (de eerder gesmolten sneeuw) zal bevriezen. Je sneeuwman zou weleens een ijsman kunnen worden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga voor;

D: Dat valt met de nu gegeven informatie niet te zeggen.

Verantwoording voor dit antwoord:
1. We weten niet wat voor temperatuur er buiten is.
2. We weten niet welke kleur de jas heeft.
3. We weten niet welk moment het van de dag is, en of er zon is.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja mooi man! inderdaad een vraag waar wel het een en ander aan rammelt, maar ja als de steller die uit een examen heeft overgenomen kun je je daarbij ook wel iets gaan afvragen, reeds.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vraag me af wat een docent zou zeggen als je dit opgeeft bij een examen :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Met alle respect, ik denk dat jullie veel te diep doordenken. Een examen is niet voor de strijdvragen. Daar moet je gewoon de vraag lezen zoals hij bedoeld is. En daarom stond jouw D-optie niet bij de antwoorden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
In dat geval is het examen dus niet goed, naar mijn mening, want zoals hij nu gesteld is, kan je hem niet beantwoorden. Dan is het maar net hoe de examinator er naar kijkt en kunnen alle 3 de antwoorden goed of fout gerekend worden.
Bij dit soort (examen)vragen geldt altijd de 'ceteris paribus' aanname, de aanname dat al het overige hetzelfde blijft. Er is dus maar één factor (variabele) die verandert, in dit geval de jas. Er gebeurt dus niets omdat de jas de andere variabelen (massa, temperatuur, licht etc) niet beinvloedt.

De sneeuwman smelt niet (de jas isoleert geen lichaamswarmte van de sneeuwman)
De sneeuwman blijft niet langer staan door de jas (want de temperatuur wijzigt niet)

Als de vraag was geweest, "als je een sneeuwman een jas aan doet en het gaat dooien" dan zou het antwoord zijn dat hij langer blijft staan. De jas is een isolerende laag dus het zou langer duren voordat de dooitemperatuur de ijsmassa heeft bereikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
leuk antwoord op leuke vraag. Maar in de werkelijkheid zal het toch een keer gaan dooien, dat doet het elke keer na een vorstperiode. Dus de vraagstellers zijn inderdaad niet compleet geweest in hun vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Examenvragen toetsen de kennis van een student en hoeven niet de werkelijkheid weer te geven. De opgave had in wezen ook kunnen luiden: Gegeven is ijsmassa x. Welk effect heeft het aanbrengen van isolatielaag y om die ijsmassa? a. de ijsmassa smelt
b. de ijsmassa blijft langer bestaan
c. er gebeurt niets. Maar dan kunnen veel kinders zich er weer niks bij voorstellen.