Kan je grafische rekenmachine willekeurige door jouw gekozen getallen omzetten in binaire getallen?

Ik ben met natuurkunde bezig met binaire getallen. Ik heb het aardig onder de knie. Maar wat ik nou hoorde was dat je rekenmachine dit zelf kon. Alleen vraag ik me af hoe ik dit moet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zomaar, wel met een app, Google daar maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet je rekenmachine op windows maar eens aan; hangt van de versie van windows af hoe die eruit ziet. Vink het vakje Dec aan en type een getal in. Vink het vakje Bin aan en je getal verandert in een binair getal!
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat mij het meeste verbaast: waarom wordt het binaire stelsel bij *natuurkunde* behandeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat binaire getallen door computers worden gebruikt.
Meestal worden ongeveer tegelijk "EN/OF poorten" behandeld en kan je tijdens practicum een simpele teller maken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, dus dat hebben ze tegenwoordig bij natuurkunde getrokken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als dit onderwerp er BIJ is gekomen bij natuurkunde, welk onderwerp is er dan AF gegaan?

Het beste antwoord

Er is geen standaard functie voor, maar je kan wel een programma erop zetten die het voor je doet. Met de TI 84 kan je het volgende programma maken (ik hoop dat je weet hoe het moet, als je het niet weet, laat maar een reactie achter):

ClrHome
Prompt A
If A>128 or A=128
Then
B->10000000
A-128->Z
Else
A->Z
B->0
End
If Z>64 or Z=64
Then
B->1000000
Z-64->Y
Else
Z->Y
B->0
End
If Y>32 or Y->32
Then
C->100000
Y-32->X
Else
Y->X

Dit is voor invoer tot en met 256.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik was iets te snel, de volgende strook moet eronder... Je moet er wel wat voor over hebben (verkleumde vingers)

C->0
End
If X>16 or X->16
Then
D->10000
X-16->W
Else
X->W
D->0
End
If W>8 or W->8
Then
E->1000
W-8->V
Else
W->V
E->0
End
If V>4 or V->4
Then
F->100
V-4->U
Else
V->U
F->0
End
If U>2 or U->2
Then
G->10
U-2->T
Else
U->T
G->0
End
If T>1 or T->1
Then
H->1
Else
H->0
End
Disp "De binaire waarde van:"
Disp A
Disp "is"
Disp B+C+D+E+F+G+H

Ook ben ik op 2 regels de = vergeten te vervangen door ->, hier moet je zelf maar eventjes aan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap bijna helemaal hoe je het invoert, alleen van die streepjes bij A-128
Z-64
Y-32
X-16
W-8
V-4 en
U-2 zou ik niet weten hoe je het in moet voeren. Het is duidelijk geen minteken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is hier wel een minteken. Maar dit kan allemaal veel korter als je het in een while loop doet. Dan kun je ook grotere getallen invoeren. Dus je zoekt de groots mogelijke 2 macht en haalt dat van het getal af. Dan herhaal je dit totdat het getal gelijk is aan 0. Je onthoud natuurlijk welke twee machten je gebruikt hebt en zo krijg je het getal in binair. Het kan trouwens zijn dat je GR geen while loops heeft maar labels en GoTo commands. Maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.
ronaldP
12 jaar geleden
Is leuk gehobbie maar een BEETJE rekenmachine heeft toch gewoon een functie onder een knoppie zodat je niet hoeft te programmeren?

Andere antwoorden (2)

Jazeker, maar hier is geen standaard functie voor.

Een programmetje schrijven op je GR hiervoor is redelijk simpel. Ik heb zelf een Casio GR.

"Decimaal getal:"?->A
0->D
Lbl 1
0->C
Lbl 2
If 2^C<=A
Then C+1->C
Goto 2
Else B-2^(C-1)->A
D+10^(C-1)->D
IfEnd
If A=0
Then Goto 3
IfEnd
Goto 1
Lbl 3
"Binair getal:"
D

De versie in het andere antwoord kan natuurlijk ook, maar deze is korter en kan ook grotere getallen binair weergeven (zonder aanpassingen van het programma).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klein foutje: Else B-2^(C-1)->A moet zijn: Else A-2^(C-1)->A
op google heb ik een site gevonden welke dit voor jou kan omrekenen. indien je dus beschikking hebt tot internet kan je dit goed gebruiken ( kijk bron voor de site ).

je kan natuurlijk ook gewoon alles optellen door 2 tot de macht te gebruiken. elke 0 sla je over en elke 1 is een 2 tot een bepaalde macht afhankelijk van de positie. het eerste cijfer is tot de nulde macht en daarna tel je het dus gewoon op.

Bijv: 110101 = 53

nu krijgen we 2^0 + 2^2 + 2^4 + 2^5 = 53

dit natuurlijk indien je een rekenmachine waarin je het omrekenen van binaire getallen niet kunt instellen. als je dit wel kunt zou ik gebruik maken van een eerder antwoord met een voorbeeld van de instelling.

Ik hoop dat je hoe dan ook wat aan dit antwoord hebt succes.