Kan een propellorvliegtuig sneller gaan dan het geluid?

Dus een vliegtuig met een propellor kan die sneller gaan dan het geluid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bij een snelvliegend propellervliegtuig gaan de uiteinden van de propeller zowel snel naar voren als heel snel in het rond. Als je die twee snelheden combineert, dan nader je op een gegeven moment met de bladtippen de geluidssnelheid terwijl het vliegtuig zelf nog niet echt in de buurt van de geluidssnelheid is gekomen.
Het gevolg als je harder probeert te gaan (bijvoorbeeld door steil te duiken) is dat je extra energieverlies en enorme weerstand gaat krijgen door plaatselijke overschrijdingen van de geluidssnelheid aan de bladtippen, en dat heeft eigenlijk steeds het met succes sneller vliegen dan de geluidssnelheid met een propellervliegtuig verhinderd.

Het is niet helemaal uitgesloten dat het een enkeling gelukt is, maar dat zijn dan gevallen geweest dat het vliegtuig de luchtkrachten niet heeft kunnen weerstaan en uit elkaar gevallen is, waarbij de piloot het niet heeft kunnen navertellen.
Waarschijnlijker is dat de enkelen die het wel konden navertellen, misleid waren door onjuiste aanwijzing van de toen beschikbare snelheidsmetertechniek.

Het antwoord op deze vraag komt dus nog steeds neer op: nee.

https://forum.cosmoquest.org/showthread.php?65837-Can-a-prop-plane-exceed-the-sound-barrier&p=1091553#post1091553

Meer over het bereiken van de geluidssnelheid (maar dan vooral in straalvliegtuigen):
https://skeptoid.com/episodes/4154

De piloot van deze Spitfire heeft enorm geluk gehad. Zijn propeller (dat is nou juist het onderdeel waardoor de vliegsnelheid niet de geluidssnelheid zal kunnen bereiken) vloog er finaal af, en daardoor heeft hij in plaats van 89% van de geluidssnelheid toen eventjes 92 % gehaald:
http://www.bbc.com/future/story/20160505-the-spitfires-that-nearly-broke-the-sound-barrier
Maar ook die vloog toen dus nog niet even snel als het geluid.

Zie ook https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vliegtuigen/vraag/450921/propeller-vliegtuigen-geluidsbarriere-voorbij-alleen
Bordensteker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankuwel want ik had een modelvliegtuigje gekregen (ww2 warbird) en daarop stond dat de topsnelheid 1130 kmh was. (zal vast wel een typo zijn)

Andere antwoorden (2)

In lucht is de geluidssnelheid ("Mach 1") ongeveer 300 meter per seconde (ruim 1000 km per uur). Met een propellervliegtuig kan men onmogelijk sneller vliegen dan het geluid. De geluidssnelheid is daarvoor een onneembare barrière.
fremar
7 jaar geleden
Als het propellor vliegtuig eerst heelhoog vliegt endan naar beneden duikt zou het mogelijk kunnen zijn. Maar dan moet de constructie het natuurlijk wel houden anders hou je geen vleugels meer over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Dat is destijds vele malen geprobeerd en niet gelukt.
Het bestand maken van een (straal)vliegtuig tegen de luchtkrachten die optreden bij sneller dan het geluid vliegen lukte toen men eenmaal had gevonden waar de problemen zaten.
Maar het gebruik van een propeller is gebleven als het enige deel van het vraagstuk dat niet op te lossen is. En men weet intussen ook waardoor het niet kan.