Er ontstaat, door de kou, een klein beetje vocht aan de buitenkant van het ijzer. Dit vocht bevriest. Als hier met je vinger overheen gaat plakt het. Doe het niet, of heel voorzichtig met je tong, anders zit je tong vastgeplakt en moet je losgemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de buitenkant van het metaal zit bevroren vocht uit de lucht. Als jij dat aanraakt, ontdooit het even door de warmte van je hand. Maar het bevriest ook direct weer, omdat ook jouw hand wordt afgekoeld door de kou van het metaal. Je hand plakt dan dus niet aan het metaal vast, maar vriest eraan vast.
Als je dat met je tong doet, komt er ook nog meer vocht bij, je speeksel. Dit bevriest ook onmiddellijk, zodat je vast komt te zitten, en behoorlijk stevig ook.