om een lang verhaal kort te maken, het zout verlaagt de smelttemperatuur van het ijs. Hierdoor smelt het ijs. Het smelten van ijs kost energie. De energie onttrekt het uit de omgeving, in dit geval het reeds gesmolten water. Dit koelt daardoor af en wordt kouder.

de meest waarschijnlijke vraag hierop, waarom kost smelten energie? dat komt omdat stollen(omgekeerde van smelten) energie oplevert.
Dit is uitgelegd op wikipedia: Bij het stollen van een stof wordt er warmte afgegeven en raakt de stof dus energie kwijt. Deze energie komt van de moleculen en deze gaan daarom ook minder snel bewegen. Waar een molecuul in een vloeistof nog redelijk los kan bewegen, kan een molecuul dit in vaste stof niet omdat de snelheid is afgenomen en de moleculen alleen nog trillen in een vast rooster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een waarschijnlijke vraag is: waardoor verlaagt zout de smelttemperatuur: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/152805-waarom-smelt-ijs-met-zout/ Om ijs snel weg te krijgen zou je dus beter zout oplossen in water en dat op het ijs gieten. ;)
heel eenvoudig:
als je water (H2O) met zout mengt, krijg je een mengsel van zout en water, en dus een totaal andere stof!
ijs smelt bij 0 graden.
ijs gemengd met zout (pekel), smelt bij -15 graden al. (dacht ik, maar dit doet er ook niet precies toe)
zo zijn er ook stoffen die al smelten bij -50 graden, dit ligt geheel aan de stof! Iedere stof heeft andere stofeigenschappen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een antwoord waar je misschien niet zoveel aan hebt: Door zout bij ijs te doen, zal de entropie ervan stijgen. Hiervoor is energie nodig. Maar het zoute ijs kan die nodige energie niet snel genoeg uit de omgeving krijgen, zodat de energie uit het zoute ijs zelf moet komen. Hierdoor zal de temperatuur ervan zal dalen.