Ja dat kan.

Volgens het Pinceton University is dit in het verleden al eens gebeurt.

De mantel waarop we leven is maar een dunne schil van de het totaal van de aarde. Deze schil "drijft" op een vloeibaar midden. Als een massa groot genoeg is kan dit de oorzaak zijn dat de mantel gaat verschuiven.

Ik zou het niet vreemd vinden dat het Himalaya gebergte en Tibet zo groot geworden is dat het gewicht plots door de middelpunt vliegende kracht naar de evenaar verschuift. Je moet weten dat wat boven het aardoppervlak uitsteekt ook onder het aardoppervlak uitsteekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Is min of meer al aan de orde geweest hier.
Er is te weinig water op aarde om iets te kunnen teweeg brengen op dat gebied.
En aardbevingen zijn muggeprikjes gezien de massa van onze planeet.
AWM
15 jaar geleden
Onmogelijk, door de zwaarte kracht kan dit niet. Een meteoriet kan uiteraard wel verschuivingen aanrichten enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De magnetische polen verplaatsen zich regelmatig. Maar de polen zelf niet. Daar is ontiegelijk veel kracht voor nodig - een aardbevinkje red dat niet.

De polen zijn enigszins afgeplat - de aarde is niet volledig rond. De Himalaya bijv. is er niks bij - vergeleken met 't veschil tussen 'noord/zuid' en 'oost/west'. Het verschil tussen de noord/zuid-diameter en de noord/west-diameter is iets van 42km. En als je dat langzaam uitsmeert (over 't oppervlak vanaf de evenaar richting de polen) is dat een gigantische hoeveelheid km3 massa die verplaatst zou moeten worden wil je onbalans kunnen veroorzaken.

Blijft over: de impact van een gigantische meteoriet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aardas is wel eens verschoven (gekanteld) maar dat zal misschien meer te maken hebben met het feit dat de continenten sterk van plaats zijn veranderd sinds het begin dan van aardbevingen. De poolkappen kunnen alleen van plaats veranderen nadat de Aardas is gekanteld.
Het antwoord is dus "ja", maar dat kan nog heel lang duren; misschien als Amerika tegen Azië zit aangeplakt.
Amerika schuift zo'n 2 centimeter per jaar van Europa vandaan en dus dichter naar Azie toe, maar het heeft nog heel wat kilometers te gaan. Dat maken onze achterkleinkinderen niet meer mee. Het is maar de vraag of mensen dat nog meemaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de aardas is nog nooit verschoven of gekanteld. Zie mijn reactie op het volgende antwoord (dat van entity).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb me vergist, ik heb de locatie van Antarctica verward met de aardas.
Het is in de antwoorden al aan de orde geweest maar als het magnetisch veld verstoord wordt is dit wel degelijk mogelijk.
Zo is in verschillende oude geschriften te herleiden dat de zon ooit in het westen op kwam.
het veranderen van de polarisatie is dan ook volgens velen ook de oorzaak van de "zondvloed "geweest
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Einstein ,we need you badly.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laten we er even vanuit gaan dat de oerknal 15 miljard jaar geleden heeft plaats gevonden...

Dit houd in dat de aarde al 14 á 15 miljard jaar aan het schuiven is over het eigen oppervlak. -lees aardbeving-

De aarde ligt iets gekantelt. Alleen al de rotatie van deze kanteling duurt volgens schatting van NASA 26.000 jaar. De polen schuiven ook steeds, maar dit is voor ons leven eigenlijk te verwaarlozen...

Kort gezegd: De kans dat de aarde uit balans raakt is vrijwel nihil. De kans dat een grote meteoriet inslaat op de aarde en het leven dan zo goed als verwoest is aanwezig. Het schijnt volgens zeggen ooit de dinosaurussen te hebben uitgeroeid. Maar lijnrecht hier tegenover staan een aantal andere speculaties...

Dat men denkt dat de aarde over zo'n 5 miljard jaar zou opgaan in een nieuwe vorm van oerknal? Het zal allemaal wel. De mensheid is maar een erg klein deel in het bestaan van de aarde...

En als ik denk aan een film als 'Deep impact' acht ik het niet onwaarschijnlijk dat een mega meteoriet de aarde zal raken. Maar wat schieten wij er nu mee op om hierover te speculeren?

Als het gebeurd dan gebeurd het. Ik kan er in ieder geval niet echt van wakker liggen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oerknal was inderdaad zo'n 14 miljard jaar geleden. De aarde ontstond "pas" zo'n 4,5 miljard jaar geleden. De schuine stand van de aardas t.o.v. de ecliptica (baanvlak van de aarde rond de zon) heeft niets met de stabiliteit van de aardas te maken. De polen schuiven steeds? Alleen de magnetische polen, niet de geografische. Over vijf miljard jaar zal er geen nieuwe oerknal zijn. Wel zal de zon dan opzwellen. Ongeveer tot aan de aardbaan... Als we pech hebben, zwelt de zon zodanig op dat de aarde wordt verzwolgen. Als we geluk hebben, blijft de aarde bestaan, en wordt ze alleen maar flink gebakken.
on-balans is een heel erg menselijk begrip. Er verandert wel eens wat in de natuur ja. Soms in het groot, en soms in het klein (zelfs die begrippen zijn ook al weer naar menselijke maat).

De natuur gaat gewoon zijn gang:) on-balans bestaat niet in de natuur. Uitsluitend in onze menselijke perceptie ervan. En die verandert nogal eens in de loop der tijd:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou kunnen. Bijvoorbeeld als alle Chinezen exact tegelijkertijd zouden springen. De derde wet van Newton* komt dan duidelijk openbaar en Aarde zou uit haar baan vliegen.

* actie = - reactie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat wij als mensheid al invloed hebben op de aardse beweging. Dit is minimaal en misschien geeneens meetbaar, maar zou veroorzaakt worden door bv grote stuwdammen.