Wanneer een electrische lading in de grond ontlaadt hoe bereken je hoever die lading komt en hoe sterk?

Toegevoegd na 6 dagen:
Dus stel er vindt een krachtige ontlading plaats op een zeer groot grasveld. Hoeveel meter is dat verderop onder de blote voeten dan nog te voelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat de aarde t.o.v. het inslagpunt een zeer groot geleider oppervlakte heeft de stroom kan immers alle kanten op, is de weerstand heel laag. Een geslagen aardpen zal dus een nog lagere z.g. aardverspreidingsweerstand hebben. Wanneer de weerstand laag is en de spanning hoog kan de stroom dus hoog worden I=U/R en hoe hoger de stroom is hoe eerder de lading afgevoerd zal zijn.

Toegevoegd na 6 dagen:
Als je zelf op dat grasveld staat zul je niets voelen omdat er geen potentiaal verschil op kan treden. Hooguit kun je zelf electrisch geladen worden maar dan moet je vlak langs de de inslag gestaan hebben. Alleen als de inslag op je kruin slaat terwijl je op dat grasveld staat ben je dood. De stroom gaat dan namelijk door je lijf en daar kan het niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees je toevoeging en het kwartje valt weer. Dank je.

Andere antwoorden (1)

In principe verdeelt lading in de grond zich gelijkmatig als een halve bol (en neemt dus snel sterk af). Afhankelijk van bodemsamenstelling en geleidbaarheid zal de lading zich de gemakkelijkste weg kiezen.