Hoe warm is een bliksemsticht op het moment dat deze inslaat?

Want, ik hoorde dat deze erg heet kan zijn, maar ook erg veel warmte verliest onderweg? Anders als de bliksem erg heet zou zijn zou een bliksemafleider toch ook smelten van de hitte? Maar wel warm genoeg om brand te veroorzaken. Maar toen iemand was geraakt door de douch door de bliksem was er tot zover ik heb gehoord geen warmte bij die persoon terecht gekomen. Alvast bedankt.

6 maanden geleden
ronron1212
6 maanden geleden
Ze kunnen temperaturen tot 30.000 graden Celcius bereiken. Kun je nagaan: dat is 300 keer de temperatuur die je vanaf 0 graden moet bereiken, om water te koken.
https://bliksemdetectie.nl/weblog/2934/hoe-warm-is-de-bliksem
Utrecht
6 maanden geleden
Wel heel warm, maar geen wamtecapaciteit.
ddd
6 maanden geleden
Maar als de bliksem in een bliksemafleider inslaat word de bliksemafleider dan heet van de bliksem?
ronron1212
6 maanden geleden
de aanraking is daar zo kort dat dat echt wel mee valt
tinus1969
5 maanden geleden
@ddd, het hele idee is dat die bliksemafleider een goede geleider is van electriciteit, met lage weerstand, en dus stroom en energie (warmte) afvoert naar de grond.
Verder; een bliksemschicht is dun, er is dus ook maar een heel klein deel zo warm. De energie inhoud is dus ook beperkt.
ddd
5 maanden geleden
Dus als ik het goed begrijp komt het doordat de bliksemafleider een hele lage weerstand heeft dat deze niet warm/heet word. En is het dan ook zo dat omdat de weerstand zo laag is dat de aanraking hiervoor te kort is voor warmte? Dus met een dikke bliksemafleider die niet heel goed geleid zou deze bliksemafleider wel warm/heet worden? Tot zover alvast bedankt.
ddd
5 maanden geleden
En als de stroom van de bliksem uiteraard niet ergens anders heen gaat dan naar de bliksemafleider. Dus de omgeving is nog steeds een minder makkelijkere route voor de bliksem.
ddd
5 maanden geleden
Heb ik het zo juist of klopt er iets nog niet helemaal aan?

Antwoorden (1)

De meeste bliksemflitsen zijn als ze de aarde raken ongeveer 10.000 graden. door die warmte ontstaat er een schokgolf van warme lucht die uitzet en dat is de donder. omdat geluid langzamer gaat dan licht komt die altijd later.
5 maanden geleden
ddd
5 maanden geleden
Oké, en wat ik tot nu toe heb begrepen is, omdat de bliksemafleider erg goed geleid smelt de bliksemafleider niet door. Klopt mijn conclusie? Is het dan ook zo dat als je de bliksemafleider een beetje weerstand zou geven (zolang deze niet smelt) dat de bliksemafleider heet word? Ik heb nu deze formule gevonden: Q = I^2 * R * t voor het berekenen van de warmte die vrij komt bij weerstand in Joule. Heb ik hier nu de juiste formule gevonden?
ddd
5 maanden geleden
Klopt het dat een bliksemafleider een weerstand heeft van ongeveer 10 ohm? Dan kom ik als ik de berekening maak op een behoorlijk hoog aantal Joule (warmte). Dit leek mij een beetje onwaarschijnlijk, omdat de bliksemafleider dan toch door smelt?