Dat gaat alleen als je schuin op de wind vaart.
Er is niet alleen een directie windaandrijving, maar de wind creëert een trekkende werking aan de andere kant van de zeilen, die sterker kan worden dan aan de holle kant. Zie plaatje.
Plaatje bij antwoord
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige juiste antwoord. +1

Andere antwoorden (3)

Ik kan zelf niet zeilen, maar Pythagoras leerde ons dat het kan...

Toegevoegd op 26-04-2009 19:44:59
neemt wind van 10 k/uur je mee en je kunt schuin gaan, bv 30 tegen die wind in dan kun je zelfs theoretisch 2 maal zo snel gaan... driehoeksmeting doen...

Toegevoegd op 26-04-2009 19:45:11
30°
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je voelt dit heel mooi aan als je met de golfrichting en schuin aan de wind de romp als het ware opgetild wordt op de golven zoals een surfer en sneller dan de wind .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heeft het niet gewoon met de stroming van de zee te maken die je ook extra snelheid geeft?