Waarom blijft een ballon (met gewone lucht) in de lucht hangen voor een bepaalde tijd terwijl een bal meteen valt?

En wat zou er met een ballon met gewone lucht gebeuren als je deze in een vacuum ruimte legt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (7)

Dat komt omdat de bal meer weegt dan de ballon.
Vraag 2:
Hij zal ontploffen, omdat de lucht in de ballon naar buiten drukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het materiaal waar Een bal van word gemaakt is veel zwaarder. Dat is hetzelfde als dat je een vaas laat vallen. Dat komt ook omdat t zwaarder is. Als je de balon in Een vacuüm ruimte legt knapt ie uit elkaar omdat er dan alleen druk van binnen komt. Dat heb je ook als je zonder pak de ruimte in gaat, dan knal je ook uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ballon is lichter dan een bal van dezelfde grootte dus daarom blijft hij langer in de lucht.
Alls je een ballon vult met een lichter gas dan lucht stijgt hij op door de druk van de buitenlucht en zweeft hij weg.
Een ballon in een vacuum zal uit elkaar spatten, omdat de druk in de ballon groter is dan daarbuiten.De lucht in de ballon wil zich dan uitzetten en drukt daardoor de ballon kapot
anneliez
12 jaar geleden
Een voorwerp dat je boven de grond loslaat gaat in het begin steeds sneller omlaag. Maar hoe sneller, hoe groter de luchtweerstand wordt. Bij een bepaalde snelheid is de luchtweerstand net zo groot geworden als de zwaartekracht en dan versnelt het voorwerp niet meer.
Een parachutist in vrije val bijvoorbeeld bereikt dat bij ongeveer 200 km/u. En dan valt hij met een constante snelheid verder omlaag.

Een vallende bal is veel zwaarder dan een ballon. Hij moet behoorlijk snel gaan voordat de luchtweerstand de zwaartekracht evenaart.
Een ballon weegt zo weinig, dat al bij een hele lage valsnelheid zijn geringe gewicht niet meer opkan tegen de luchtweerstand. Dus valt hij met een sukkelgangetje omlaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen hier zegt zwaarder, maar dat heeft er helemaal niets mee te maken. Want ik weet zeker dat het zelfde gebeurt met een hele grootte ballon die net zo veel weegt als een voetbal.
Het heeft juist te maken met de dichtheid van de twee voorwerpen. Dichtheid is een grootheid die weergeeft hoeveel gewicht iets heeft per volume eenheid. bijvoorbeeld: Kg/m³. (kilo gram per kubieke meter)
Het werkt het zelfde als bij water, als iets op water drijft, heeft het een dichtheid lager dan water, oftewel, het voorwerp weegt minder bij volume eenheid dan water. Iets dat in water zweeft heeft dezelfde dichtheid. Iets dat zinkt heeft een lagere dichtheid.
Dit is ook de reden dat een ballon gevuld met helium omhoog zweeft, de dichtheid van de ballon gevuld met helium is lager dan dat van de lucht zelf.
Dus om uw vraag nog maar een keertje te beantwoorden.
Een ballon heeft een lagere dichtheid dan een voetbal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat pijnack trouwens zegt is ook zeer waar. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn een beetje waar en niet waar.

Dit fenomeen berust op de wet van Archimedes, die zegt dat ieder voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof of gas een opwaartse kracht ondervindt die gelijk is aan het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof of gas. Dus ook jij ondervindt een opwaartse kracht omdat je ondergedompeld bent in lucht. Omdat je zwaarder bent dan de opwaartse kracht ga je niet omhoog zoals een met gas gevulde ballon. Als je ondergedompeld bent in water merk je de opwaartse kracht al wat meer want je bent al aan het zweven, omdat water zwaarder is dan lucht. Als iets stijgt, zweeft of daalt (valt), hangt dus van de grootte van de opwaartse kracht en van het gewicht van het voorwerp af. Is de opwaartse kracht groter dan het gewicht van het voorwerp, dan zal het voorwerp stijgen. Is de opwaartse kracht kleiner dan het gewicht van het voorwerp, dan zal het voorwerp dalen (en snel dalen heet vallen).
Stel in je voorbeeld dat de bal het zelfde volume heeft dan de met lucht gevulde ballon, dan is de opwaartse kracht in beide gevallen het zelfde. Echter daar het gewicht van de bal groter is dan het gewicht van de ballon, zal de bal sneller dalen dan de ballon. De ballon valt langzamer en dat ervaar jij als "langer zweven".

Archimedes moest iets uitzoeken voor zijn koning en toen hij een bad nam en de opwaartse kracht bemerkte, riep hij: eureka, ik heb het gevonden en rende naakt naar de koning. Hij kon nl de koning zijn probleem oplossen met bhv de opwaartse kracht. Of het verhaal op waarheid berust…
Maar zijn wet gebruiken we iedere dag. Hiermee is ook verklaard waarom een stalen schip toch blijft drijven. Omdat de opwaartse kracht groter is dan het gewicht van het schip. Je ziet ook dat het schip steeds dieper in het water komt te liggen als je er meer lading in doet.
Ik hoop dat eea nu wat duidelijker is. Dank zij Archimedes nog wel!

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je een met lucht gevulde ballon in een vacuum brengt, is de druk binnen de ballon 1 bar en buiten de ballon 0 bar. Daar de ballon uit een dun rekbaar materiaal is gemaakt zal hij dus uit gaan zetten. Doordat hij uitzet wordt het inwendige volume groter en zal de oorspronkelijke druk van 1 bar zakken. Als het volume twee maal zo groot is geworden, daalt de druk naar een 1/2 bar. Nog steeds genoeg om de ballon verder uit te rekken. Je mag aannemen dat de ballon op een gegeven moment barst (explodeert).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In alle overige antwoorden vind je meer onwaarheden dan waarheden. Het antwoord van wildelely komt nog het dichtst in de buurt, maar het kan nog simpeler worden uitgelegd.

Om met je 2e vraag te beginnen, en aangenomen dat de hoeveelheid lucht in de beide ballen zó gering is dat de elastische druk van het materiaal van de bal en ballon ze niet doet ploffen in een vacuum (wat écht kan, is een kwestie van de juiste balans): ze zullen even snel vallen!

Bij een val in omgevingslucht zullen beide vormen tegendruk ondervinden van de lucht, die de lucht opzij doet drukken bij de val, met een beetje overdruk aan de onderzijde en een beetje onderdruk aan de bovenzijde, en een aflopende drukverdeling rond de bal of ballon van onder naar boven

De ballon zal daarbij minder snel vallen omdat het gewicht lager is dan die van de bal, en de tegendruk daar meer invloed op heeft.