welk zout komt vaak in onze omgeving voor?(niet NaCl)

voor school moet ik een verslag schrijven over zouten en een van de onderwerpen is zouten in onze omgeving en ik heb er eigenlijk 2 of drie nodig de eerste heb ik al dat is NaCl of te wel keukenzout. dus aan jullie de vraag of jullie nog een veel voorkomend zout weten wat we veel gebruiken in het dagelijks leven. en zouden jullie er ook bij kunnen zetten waarvoor het zout gebruikt wordt?

bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

natriumcarbonaat, oftewel soda. Voor huishoudelijke doeleinde.
Zeezout (grof) Voor gebruik in de keuken.

Toegevoegd na 3 minuten:
zeezout, kan ook voor cosmetische doeleinde gebruikt worden. (bv in bad)

Toegevoegd na 21 minuten:
In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Eén liter zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten:

24 gram natriumchloride
5 gram magnesiumchloride
4 gram natriumsulfaat
0,7 gram calciumchloride
0,8 gram magnesiumbromide

Het bevat dus niet alleen natriumchloride
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mijn minnetje hoor, maar zeezout is ook NaCl. Soda is een goed voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens wike niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartstikke bedankt voor je antwoord dit heeft mij echt geholpen!

Andere antwoorden (4)

Lithiumcarbonaat, of ook wel Lithium een 'geneesmiddel' bij manie, vertraagd de werking van de schildklier en daardoor de stofwisseling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ammoniumchloride, ook bekend als Salmiak. Voor drop enz..
Calciumsulfaat, ken je wel als gips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Magnesiumsulfaat (MgSO4) is een magnesiumzout van zwavelzuur. Vaak wordt voor magnesiumsulfaat de naam bitterzout gebruikt en daarnaast de minder frequent gebruikte namen Engels zout of Epsom-zout. Magnesiumsulfaat is bekend vanwege de sterk laxerende werking.
fremar
12 jaar geleden
Vooral de chloriden van kalium, calcium en magnesium.
Deze zouten zijn goed oplosbaar.
Van dezelfde metalen komen ook de sulfaten voor, waarbij
CaSO4 slecht oplosbaar is.
Als carbonaten zien we ze ook wel maar is alleen K en Na
goed oplosbaar (K2 CO3 heet ook wel potas, omdat het uit as gewonnen werd)
Zoals aangegeven Is NH4Cl bekend as salmiak maar ook de ammoniumzouten van de sulfaten en carbonaten zijn bekend, alle amoniazouten zijn goed oplosbaar, omdat de ammonia-groep(NH4)+ zich als een alkalimetaal gedraagt, vergelijkbaar dus met Na en K.
Ook Lithiumzouten komen veel in de natuur voor.
Wat heel veel voorkomt is Aluminium en zijn zouten dus ook.
tegenwoordig wordt Aluin ,K Al(SO4)2 in deo gebruikt.
Dubbelzouten (dat zijn zouten met verschillende metalen aan een zuurrestgroep) komen ook veel in de natuur voor.

De meeste zouten zijn onoplosbaar en dat is maar goed ook, de Alpen bestaan grotendeels uit calciumzouten van carbonaten, silicaten enz.

Kortom, we worden omringd door zouten!