Bestaan er ook halve fotonen?

Natuurlijk zegt men dat een foton een elementair deeltje is.

Maar als een foton een golf is kan men lijkt het me die golf halverwege afkappen. Je verstuurt/ontvangt dan bijv. 3,5 fotonen.

Maar als het foton een kwantumdeeltje is, lijkt dat niet mogelijk. Maar die beperking wordt, lijkt me eerder 'opgelegd' door de elektronen die niet genoegen lijken te nemen met half werk.

Maar is het in de praktijk mogelijk om dus een halve golf (foton) te krijgen?

erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Maar als een foton een golf is"
Een foton is geen golf, het wordt veronderstelt een deeltje te zijn die een golfbeweging maakt...
erotisi
8 jaar geleden
bedankt voor je correctie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is of een foton of een golf afhankelijk van het systeem dat je gebruikt..
Het experiment:
Een bak water, een steentje en een golf. Kap de golf af met een plankje en helaaas hij weerkaatst en loopt de andere kant op.
Je kunt een golf alleen stoppen door de energie er uit te halen.
Thecis
8 jaar geleden
@j4ck1nth3b0x
Licht heeft de dualiteit, het is beide. Je kan dus ook zeggen dat het een golf is dat zich als een deeltje gedraagt. @erotisi
De dualiteit van licht is "heel irritant". Als je wil aantonen dat het een deeltje is, gedraagt het zich als een deeltje. Als je wil aantonen dat het een golf is, gedraagt het zich als een golf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dualiteit_van_golven_en_deeltjes
tinus1969
8 jaar geleden
Wat wel kan (maar ik weet niet of je dat op het oog hebt), is één foton met halve energie.

Het beste antwoord

Nee er bestaan geen halve fotonen. Afhankelijk van me beschouwingsniveau is een foton een deeltje of een golf. Als deeltje is het elementair wat betekent dat het ondeelbaar is. Als het als golf zich ale een halve golf zou manifesteren zouden er ook halve deeltjes moeten zijn en dat kan njet.