Wat komt natuurkundig harder aan, een zachte of een harde bal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
ronaldP
12 jaar geleden
"Hard aankomen" is niet echt een wetenschappelijke term en doelt meestal op een ervaring of gevoel dat moeilijk is te kwantificeren.
Je zou kunnen zeggen dat een hard voorwerp harder aankomt (penetratievermogen zoals kogels). Echter, zoals eerder opgemerkt: een zachter voorwerp kan makkelijker zijn energie kwijt. (rubber kogels maken gebruik van deze eigenschap). Het is maar wat je ziet als 'hard aankomen'.

Antwoorden (5)

Een harde bal:

p = m*v

p = impuls
m = massa
v = snelheid.

Dus in beide mogelijke gevallen: een harde (hockeybal) of een harde (snelgeschoten, met veel vaart) bal klopt dit.

Toegevoegd na 1 minuut:
ceteris paribus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bal die niet stuitert tegen je lichaam. Want die geeft het meeste energie af bij de "botsing".
Als 2e...hoe kleiner het contact oppervlak is hoe groter de kracht op dat contact oppervlak (bij dezelfde hoeveelheid afgegeven energie).

Bovenstaande heeft als uitgangspunt dat ballen van dezelfde massa (gewicht) worden gebruikt en met dezelfde snelheid raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is zoals hier al is gezegd afhankelijk van snelheid en massa. Echter ook de veerconstante van een bal speelt een rol. Indien een bal in veert geeft hij wat mee.

Indien de ballen dezelfde snelheid hebben zal een "harde" bal "harder" aankomen. Echter kan een stofdeeltje met de lichtsnelheid zelfs al dodelijk voor je zijn. Snelheid is dus ook belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er van af wat je met een zachte bal bedoelt. Een zachte bal van klei bijvoorbeeld of een platte voetbal.
Een harde bal zal normaalgezien elastisch botsen, een vervormbare bal zal plastisch botsen. Het verschil is dat bij een elastische botsing alle bewegingsenergie overgedragen wordt aan het voorwerp waartegen het botst (typevoorbeeld : de biljartbal). Bij een plastische botsing blijft een deel van de bewegingsenergie in het aankomende voorwerp (bijvoorbeeld: een bol klei botst tegen een bol klei en beide voorwerpen gaan samen met de halve snelheid verder en er wordt een deel omgezet in warmte).
Dus: als je geraakt wordt door een harde bal zal er meer energie van de bal naar je lichaam gaan, en deze zal dus meer pijn doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn de massa’s, hardheid en snelheden van beide ballen identiek, dan zijn ook de vertraging identiek en vangen beide ballen evenveel botsingenergie (½.m.v²) op.

Echter de hardheden zijn niet identiek en om die reden zullen dan ook de vertragingen ( van v m/s tot 0 m/s) niet identiek zijn (de zachte bal heeft een grotere "kreukelzone" ).
Het zijn in dit voorbeeld dus de vertragingen die bepalend zijn hoe groot de klap aankomt en die zal bij de zachte bal dus kleiner zijn.