Het verdampen van vocht onttrekt warmte uit het werkstuk. Je kunt het vergelijken met zweten. Dat is ook bedoeld om je lichaam af te koelen.
bamibal
12 jaar geleden
Voor het verdampen van water is energie nodig. Tijdens het verdampen van het water uit de klei onttrekt het water de energie uit de klei en uit de omgeving(slucht).
Theoretisch zou de klei in temperatuur gaan zakken. Daar de verdamping echter zo langzaam gaat (meerdere dagen) lijkt het me stug als je een meetbaar effect constateert, daar de omgevingslucht de klei weer doet opwarmen.