Kan iemand het hefboomeffect uitleggen in onderstaand filmpje?

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe hoog moet die lat dan gemaakt worden zodat je met 1 persoon die auto kan omkantelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet niet dat je ook een erg lange lat nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat was ik juist aan het bedenken. Daarom dat ik mij afvroeg hoe lang die juist zou moeten zijn. Niet dat ik het g toepassen hoor. ;)

Het beste antwoord

Met een hefboom verminder je de benodigde til-kracht door de lengte van de hefboom te vergroten.
Bij een verdubbeling van de lengte heb je de halve kracht nodig om de auto te kantelen. je moet de kracht dan wel over een langer traject uitoefenen.
De lengte is omgekeerd evenredig met de uitgeoefende kracht.
Stel dat de auto 1000 kg weegt en je wilt hem zonder hefboom kantelen, je hebt dan 500 kg til-kracht nodig omdat de helft van het gewicht gedragen wordt door de wielen aan de kant die op de grond blijft.
Voor het kantelen met 1 persoon die 50 kg kan tillen moet je dus een hefboom hebben die 10x zo lang is als de breedte van de auto.
Als je de hefboom verticaal plaatst en aan de deurstijl bevestigt dan werkt de hefboom nog steeds hetzelfde, de kracht wordt 90 graden gedraaid.
Je moet dan wel de kracht met een touw horizontaal uitoefenen.
Bij een breedte van 1,80 m heb je dus een hefboom van 18 m nodig om de auto te kantelen, bedenk dat het punt waar de hefboom aan de auto bevestigd is wél de volle 500 kg te verduren krijgt: de balk in het filmpje brak niet voor niets!
Bij de verticale bevestiging is de kracht op dat punt zelfs nog wat groter omdat het aangrijpingspunt niet op 1,80 m hoogte zit, maar op ongeveer 2/3 van die hoogte. De kracht zal daar dus ongeveer 750 kg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top antwoord! Bedankt!