Door zwaartekracht hebben we een versnelling van 10 m/s2. Maar is er een 'max' snelheid die kan worden bereikt als er een oneidige val zou zijn?

Toegevoegd na 10 minuten:
En hoe zit het dan in de ruimte? Zal een object uiteindelijk de lichtsnelheid bereiken als je deze een versnelling geeft, al is deze nog zo klein?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker. Als de snelheid toeneemt, neemt de luchtweerstand ook toe. Op een gegeven moment is de luchtweerstand even groot als de zwaartekracht en zal niet meer versneld worden. De maximale snelheid van een voorwerp is onder andere afhankelijk van de vorm van het voorwerp en de dichtheid van de lucht.

Toegevoegd na 9 minuten:
Je stelt in je vraag dat we door de zwaartekracht een versnelling van 10 m/s² hebben. Dit is de snelheid (in feite 9.81 m/s²) waar je je val mee begint. De luchtweerstand zal er echter voor zorgen dat deze snelheid snel terugloopt. Je zult dus steeds minder snel versnellen en zult uiteindelijk een constante snelheid aanhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die 9,81 is zelfs een variabele van het verschilt wel degelijk op de polen en de evenaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar 9.81 is een zeer goede benadering voor de situatie in Nederland.

Andere antwoorden (3)

Ja, die heet de terminal velocity. Die is gebaseerd o de combinatie van de grootte van het object en de luchtichheid.

Toegevoegd na 49 seconden:
Overigens: Voor een skydiver ligt deze rond de 200 km/u

http://hypertextbook.com/facts/JianHuang.shtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens ewn documentaire gezien over een man die vanaf de ozonlaag een parachutesprong nam en bijna geluidsnelheid haalde, maar toen werd de lucht weer dikker en remde hij weer af. Ik denk als je googled terminal velocity humans, vind je het vast wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alle krachten in de y richting 0 zijn dan val je met een constante snelheid.
De kracht naar beneden is de zwaartekracht.
De kracht die naar boven gaat is bijvoorbeeld de luchtweerstand