Kan de temeratuur van ijs dat bestaat uit zuiver water varieren of is ijs gewoon 0 graden en kan het niet kouder worden?

Als ik een ijsblokje in de vriezer leg en de vriezer staat op -30 graden ingesteld, daalt de temperatuur van mijn ijsblokje dan ook naar -30? (Onder normale omstandigheden)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Water kan in drie hoofdfasen of aggregatietoestanden bestaan: ijs, water en waterdamp. Ofwel: vaste stof, vloeistof en gas. De temperatuurschaal van Celsius is gebaseerd op de overgang tussen deze toestanden: ijs smelt (wordt vloeibaar) bij 0 °C en water verdampt (wordt gasvormig) bij 100 °C (bij standaardomstandigheden). Het kook- en ook het smeltpunt is echter afhankelijk van de druk: het kookpunt ligt lager bij lagere druk en het smeltpunt ligt lager bij hogere druk. Het eerste betekent dat de aardappelen niet gaar worden, als je ze op de top van de Mount Everest kookt; het tweede dat bij het schaatsen een laagje water tussen de ijzers en het ijs ontstaat, zonder welk het schaatsen een stuk minder snel zou gaan. De vaste toestand van water kent overigens tenminste elf verschillende ijsfasen, optredend bij verschillende drukken en temperaturen, elk met hun eigen kristalstructuur.
Als water overgaat in ijs (bevriest) dan blijft de temperatuur gelijk aan 0°C, totdat al het water bevroren is. Daarna gedraagt het ijs zich als iedere vaste stof en kan dus verder afkoelen (antwoord op je vraag). Andersom gebeurt hetzelfde; van smeltend ijs blijft de temperatuur constant 0°C, totdat al het ijs gesmolten en dus water is geworden. Daarna kan de temperatuur van het water weer stijgen wanneer je het verwarmd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

IJs kan zo koud worden als je wilt. Gewoon een kwestie van verder koelen.

In een koelcel van --20 °C wordt ijs op den duur diezelfde --20 °C.

Toegevoegd na 1 minuut:
Datzelfde geldt voor alle vaste stoffen. Je kunt ook ijzer zien als vloeibaar ijzer dat bevroren is. IJzer kun je, na het bevriezen tot ijzer zoals wij dat kennen, verder afkoelen tot 300 °C, tot 20 °C, tot 0 °C, tot --20 °C of tot --250 °C.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, ik lees nu pas je uitleg.

Antwoord is dus: ja, in jouw vriezer zal de temperatuur van jouw ijsblokje op den duur ook naar  --30 °C dalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry voor de chaos in mijn antwoord. Het gebeurt wel vaker dat een toelichting pas zichtbaar wordt wanneer de vraag zelf al een minuut zichtbaar is.

Vandaar dat ik eerst alleen maar de vraag zag, nog zonder de toelichting. Pas na het typen van mijn antwoord zag ik dat er een toelichting was verschenen.

Mijn antwoord is nu dus wat ongestructureerd geworden. Maar goed, ik denk dat je daar wel doorheen kunt lezen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de uitgebreide uitleg een +
;-)
AWM
14 jaar geleden
+1. Volgens mij heb je de goed nick voor zo een antwoord :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Oh, vindt er onder de 2 K een fase-overgang plaats van gewoon ijs naar ijs-X? Ik weet dat zulke fase-overgangen er zijn, maar ik heb geen idee bij welke temperatuur en druk ze optreden. Ik weet zelfs niet meer hoe zo'n diagram heet waarin al die fasen worden weergegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJs kan zo koud worden als je wilt. Gewoon een kwestie van verder koelen. Nou ja, er komt een eind aan, maar dat zul je ook wel weten. ANpnt
water kan elke mogelijke temperatuur aannemen. Echter, wanneer je bij de honderd graden komt, zal het eerst gaan koken en pas nadat alles verdampt is zal het verder verwarmen. Hetzelfde geldt eigenlijk omgekeerd voor het vriespunt. Je kunt water tot -273,15 graden celcius koelen in principe (als je daar de middelen voor zou hebben), maar voor je die barriere van 0 graden kunt slechten, zal het eerst moeten bevriezen. Het vloeibare water zal dus in principe niet kouder worden dan nul graden.

Voor zover in ieder geval het standaardverhaal. Want iets waar je rekening mee moet houden eigenlijk is onderkoeling. Als je iets langzaam afkoelt, zonder dat er een punt is in de vloeistof dat "anders" is dan de rest (zoals een korreltje zand, een ion of iets wat beweegt) weet het water eigenlijk niet waar het moet beginnen met vriezen. Dat houdt dus in dat het nog eventjes vloeibaar zal blijven, ook al is het kouder dan nul graden. Ditzelfde effect zie je vooral ook bij het koken van water in de magnetron. Als je daar een superschoon glas neemt met schoon water zonder iets erin, en je kookt dit (Do Not Try At Home) en je raakt het water aan direct nadat je het een tijdje hebt opgewarmd, is er een kans dat het oververhit is eigenlijk. Het water is dan warmer dan 100 graden. Dus als je dan iets in het water stopt, of het kopje beweegt, kan alles ineens tegelijk verdampen! Dat heeft hetzelfde gevolg als een mini-explosie (gas neemt veel meer ruimte in), en dus kan het glas knallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water kan NIET elke mogelijke temperatuur aannemen. Als het bevriest wordt het een vaste stof (het ijs) met de eigenschappen van een vaste stof die totaal anders zijn dan die van water, als het kookt verdampt gaat het over in waterdamp met totaal andere eigenschappen dan die van water. Die drie toestanden heten de aggrigatietoestand van water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ijs is ook gewoon water. Alleen dan in een vaste toestand. Natuurlijk heeft de vaste stof andere eigenschappen, dat is bij iedere stof, zo ook bijvoorbeeld gesmolten paraffine en vaste paraffine. Dat wij toevallig bij water er een ander naampje aan geven doet daar niks aan af. Dat is ook wat ik al in mijn antwoord aangaf ([...] zal het moeten bevriezen [...]).