Hoe kan het dat een ''bellenblaas bel'' zich perfect afsluit, en dus een naadloze bel word?

Zie vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat als je op een moment stopt met blazen (geen adem meer Hihi) dan krijg je lucht terug slag? en dan sluit hij af… is maar idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krijg reactie hieronder niet weg. sorry voor het dubbele posten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@poisonivy, je kunt met 1x blazen diverse bellen blazen, maar denk wel dat ik snap wat je bedoeld. Als een bel eenmaal het stokje verlaat, dat de luchtstroming er dan verder voor zorgt dat hij sluit. Zou goed kunnen. Maar waarom vormt er zich een bel, ipv dat de bel instort tot een druppel. Wat zorgt voor de naadloze hechting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat weet ik ook niet. :-) was maar een idee. dacht zet het hier en niet als antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien heb je nog gelijk ook ;) Ik zelf heb het idee dat dit door de zeep komt die erbij zit, alleen wat zit er dan in die zeep die dit veroorzaakt??? En waarom lukt dit met diezelfde zeep in combinatie met bijvoorbeeld appelsap oid niet?? Het enige wat ik kan bedenken is, iets statisch, iets magnetisch, iets gemisch of een bepaalde soort druk of evenwicht oid, maar kan daar verder geen link mee leggen. Lucht terugslag wat jij zegt klinkt ook aannemelijk, alleen zou dat bij "alleen water" dan ook zo moeten zijn. Echte strenge regels bij de verhouding van water en zeep om bellen te blazen zijn er niet. Een kind kan de was doen wat dat betrefd. Wel ben ik overtuigt van een verklaring hiervoor. Bedankt iig voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het heeft inderdaad met lading te maken, waarbij het water aan de buitenkant blijft en de negatieve aan de binnenkant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@som, bedoel je met lading de zeep??

Het beste antwoord

Dat heeft alles te maken met het feit dat een bel zijn oppervlakte wil verkleinen.

Een zeepbel wordt bij elkaar gehouden door de oppervlaktespanning van het water/zeepsop oplossing. Dit is eigenlijk de aantrekkingskracht tussen de moleculen die zich uit aan het oppervlakte. In dit geval tussen de bel en de lucht.
De moleculen in de vloeistof voelen zich beter als deze omringd worden door ander moleculen in de vloeistof. Het zelfde geld voor gas moleculen met gas moleculen, deze toestand is namelijk het energetische gunstig. Een overgang tussen een gas en vloeistof is dus altijd een ongunstige toestand. Daarom zal dit oppervlakte altijd het kleinst mogelijk worden dat toegelaten word door de omstandigheid.

Heel grof gezegd, omdat het water/zeepsop dus zoveel mogelijk bij elkaar wil zitten verkleind een zeepbel zijn oppervlakte en trekt zichzelf zelf hierdoor dicht.

Toegevoegd na 14 uur:
Onder normale omstandigheden zorgt dit er voor dat er geen bel, maar een druppel gevormd wordt. Met water alleen bijvoorbeeld kun bijvoorbeeld geen bel vormen omdat de oppervlaktespanning te te groot is. 'Water wil te veel bij water'. Als er zeep wordt toegevoegd veranderd de oppervlaktespanning. Zeep kan fungeren als een soort overgang tussen het water en de lucht (zie figuur).
Dit komt omdat zeep heeft twee kanten heeft. Een die graag bij water zit (polaire) en een polaire kant. Hierdoor vormt zich een lucht-zeep-water-zeep-lucht structuur in de bel wand. De vorming hiervan zorgt er voor dat de bel wand mooi dicht trekt en er een wankel evenwicht ontstaat.
Desondanks wil de bel nog steeds liever helmaal samentrekken tot een druppel. Doordat de bel dicht is en er lucht in de bel zit opgesloten kan dit niet. Als de bel kleiner wordt, wordt de lucht in de bel ook samen geperst. Deze lucht drukt weer terug tegen de bel en zorgt er voor dat hij niet in elkaar klapt (zie figuur).

Toegevoegd na 14 uur:
Correctie: spelling checker kent het woord apolair niet en veranderd het, maar zeep heeft een polaire en apolaire kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een bel zijn oppervlakte wil verkleine, waarom maakt hij de massa dan niet dikker door een druppel te worden? Verder vind ik het een duidelijk antwoord en zag (met mijn niet al te beste Engels) in je link dat het iets met de druk te maken heeft. Ook de oppervlaktespanning en de aantrekkingskracht van de moleculen in de zeep maken het voor mij nu iets duidelijker. Al weet ik niet precies wat moleculen zijn :p Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt daar wel een goed punt te pakken, het liefst wil een bel ook een druppel worden. Daarom is het zo fragiel, er hoeft maar iets te gebruiken en de zeepbel spat uit elkaar in druppeltjes.
Als de oppervlaktespanning heel groot, b.v. bij water, kan er dan ook geen bel gevormd worden. Het water wil veel te graag bij water, en wordt dus een druppel. Doordat je zeep toevoegt verander je de oppervlaktespanning. Het zeep zorgt eigenlijk voor een overgang tussen het water en lucht. De wand van een zeepbel bestaat dan ook uit een twee lagen zeep met daar tussen water. Deze toestand is net stabiel, maar er hoeft maar iets te geburen en het spat uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De druk heeft er in zoverre mee te maken dat het een druk verandering het gevolg is van het vormen van een bel. Als een bel dicht gaat dan wordt de lucht druk in de bel groter dan daar buiten. Dit komt doordat de bel onder invloed van de oppervlaktespanning naar binnen toe trekt en de lucht samen perst. De bel wil kleiner worden, maar op een gegeven moment houd de luchtdruk in de bel dit tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het fenomeen beschreven door Dr Daan noemt men in de natuurkunde "cohesie", dit is een grote aantrekkingskracht tussen dezelfde moleculen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, je kunt ook wat glycerine toevoegen, dat zorgt voor minder fragiele zeepbellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben weer wat wijzer. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

De bel bestaat uit vloeistof en vloeistof kan samenstromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft met het bipolaire karakter te maken van een zeepbel. De moleculen bestaan uit een kop en een lange staart. De staarten richten zich door het verschil in lading naar binnen en de kop naar buiten. Hierdoor ontstaat een naadloze structuur.

Het bipolaire karakter zorgt er tevens voor dat je met zeep vetten kunt 'oplossen'. Het vet gaat dan aan de binnenkant zitten (het staart gedeelte).

In onze cellen gebeurt dat ook bij insluiting van deeltjes, of afsnoering van cellen (bij celdeling). Ook daar is sprake van een bipolair membraan.

Toegevoegd na 3 minuten:
In een zeepbel blaas je lucht binnenin de cel. De lading houdt de moleculen netjes bij elkaar, totdat de bel zich splitst. Maar dan zorgt dezelfde lading er wel voor dat er twee bellen ontstaan met naadloze randen. Hetzelfde als je twee bellen met elkaar laat samenvoegen.

In de onderste tekening is een celmembraan getekend. Dat is een dubbelle laag, maar het werkt voor de aansluiting hetzelfde. In feite is zo'n celmembraan dus ook vloeibaar. Er drijven ook eiweitten in. Bij afsplitsing of insnoering gebeurt precies hetzelde als bij een zeepbel.

Toegevoegd na 1 dag:
Het stearaation (het zeepion) is negatief geladen (C17H35COO-). De negatieve kop wil aan de buitenkant zitten met de staarten naar binnen. Op deze manier vormt zeep micellen. Als er lucht in de micellen komt ontstaan er bellen. Dat effect krijg je ook als je in bad zit en je water in het bad met zeep laat stromen. Er ontstaan dan ook bellen.

In eerste instantie steken de staarten van de stearaationen aan de buitenkant. Zodra het oppervlak vol is zoeken ze een uitweg. Door micellen te vormen bijvoorbeeld. Hierop is ook de hele werking van zeep gebaseerd, want het vet lost goed op aan de binnenkant van de micel en kan zo makkelijk worden afgespoeld.

Ik ben beniewd naar de argumenten van de minnaars.

In feite moet het antwoord namelijk tweeledig zijn. De oppervlaktespanning zorgt er voor dat zeepbellen zeepbellen kunnen blijven. De oppervlaktespanning van water alleen is hoog en daarom kan je er geen bellen van blazen. De zeepmoleculen verlagen de oppervlaktespanning. Daarnaast zorgen ze voor een laagje (zie tekening) waardoor het water niet kan verdampen. De oppervlaktespanning kan alleen bestaan als de zeepbel naadloos gesloten is en blijft. In feiet is dat de vraag en dát komt m.i. door de moleculaire structuur.