hoe kun je arbeid uitrekenen als de krachten niet dezelfde richtingen hebben?

De forumule voor de arbeid is W=f*s
Maar je kunt deze formule alleen gebruiken als de richting en de verplaatsing de zelfde richting hebben. Ook moet de kracht tijdens de verplaatsing constant zijn. Maar hoe reken je nou de arbeid uit als de kracht verschillende richtingen hebben?

zou iemand me hiermee willen helpen?
dankje !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Maak van die 2 krachtlijnen een parallellogram, de diagonale vanuit het nulpunt is het resultaat.
Wiskundig is de formule voor de lengte van de langste diagonaal zie afbeelding 2 op basis van de tekening in afbeelding 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt arbeid uitrekenen als een tijdsintegraal van vermogen (F*v dt = dW). Dat is na wat omschrijven identiek aan een integraal van de kracht over de weglengte. (dW=Fds). Zie bron bij mathematical calculations.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als er meerdere krachten werken kun je deze procedure voor de krachten afzonderlijk volgen en het resultaat optellen of je bepaalt een resulterende kracht met behulp van een parallellogram. Alleen de component van de kracht in de richting van de snelheid (of precies tegengesteld) verricht arbeid.