Waarom wordt de golflengte van een golf korter in ondieper water?

Ik weet dat de golfsnelheid minder hoog ligt in ondiep water dan in diep water. Ik heb vervolgens begrepen dat dit kwam, doordat de golflengte dan kleiner wordt. Maar waarom wordt de golflengte dan kleiner in ondiep water?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Golflengte van wat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Golflengte van de golf @TurfGraver
TurfGraver
6 jaar geleden
Water golf (energie), geluidsgolf.... ?
TurfGraver
6 jaar geleden
Indien watergolven, misschien wel leuk om te lezen:
https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/1960/golven
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dankje die had ik alleen al gelezen! Ik heb het trouwens over watergolven bijvoorbeeld in de zee. Alleen overal lees ik wel dat de golflengte van de golven (in het water dus) dan kleiner wordt als de golfsnelheid kleiner wordt. Maar waarom is dat zo?

Het beste antwoord

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar.
De voortplantingssnelheid wordt kleiner in ondieper water.
Maar het aantal golven per seconde blijft gelijk.
Als de voortplantingssnelheid in diep water bijvoorbeeld 20 meter per seconde is, en het water golft 2 keer per seconde op en neer, dan heb je op die 20 meter 2 golven.
De golflengte is dan 10 meter.
Als de voortplantingssnelheid in ondiep water bijvoorbeeld 10 meter per seconde is, en het water golft 2 keer per seconde op en neer, dan heb je op die 10 meter 2 golven. De golflengte is dan 5 meter.
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar waarom wordt de snelheid in ondieper water dan lager?