Wat is de verbrandingstemperatuur van steen?

De vraag spreekt voor zich denk ik.

Nog een extra vraag: is er ook een verschil tussen de soorten stenen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Steen kan niet verbranden.

Eerst zou je moeten weten wat verbranden is.
Verbranden is een verbinding aangaan van een element met zuurstof.

H2O (water) is in feite verbrande waterstof.
Zo is roesten een verbranding zonder vuur verschijnselen.
Zo is dat ook met steen. Zie link. Veel steen soorten zijn een verbinding met zuurstof.

Je kan van steen dus enkel praten over een smeltpunt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat vuurvast steen. Dit word gebruikt bij bekleding van ovens (voornamelijk de industrie ovens voor b.v. verhitten metaal).

tekst: Een vuurvaste steen is uiterst geschikt voor het bekleden van installaties met hoge temperaturen, zoals in industriële ovens of in de barbecue en openhaarden sector.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een extra vraag: is er ook een verschil tussen de soorten stenen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, klopt.. was even vergeten. Maar ik bedoelde hier eigenlijk mee of een de temperatuur verschilt in de soorten stenen of hetzelfde is.
Er is geen verbrandingstemperatuur van steen; steen zal niet verbranden. Wellicht ben je geinteresseerd in het smeltpunt? Omdat stenen bestaan uit combinaties van verschillende mineralen met ieder hun eigen smeltpunt, zal de samenstelling het smeltpunt bepalen. De meeste magma (gesmolten steen) heeft een temperatuur van 700 tot 1300 graden Celcius.