hoeveel Hz kan een sprinkhaan produceren?

ik ben opzoek naar hoeveel Hz een sprinkhaan kan produceren ik weet dat sommige het niet doen

Toegevoegd na 13 minuten:
wij kunnen sprinkhanen horen, maar 35 kHz is ultrasoon geluid, hoe kunnen we ze dan horen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (4)

De groene sabelsprinkhaan produceert een toonhoogte van ongeveer 35 kHz.
De struiksprinkhaan produceert ongeveer 40 kHz.

Het verschilt dus behoorlijk per soort, maar dit geeft een indicatie.

Toegevoegd na 9 minuten:
35 kHz is wat de sprinkhaan gemiddeld produceert. De hoogte van de geluiden die de sprinkhaan produceert verschillen echter enorm. Als wij praten fluctueert de frequentie ook behoorlijk.
Zoals in de bron hierboven te zien is, produceert een sprinkhaan geluiden tussen 8 kHz en 100 kHz. Het grootste deel van de geluiden die een sprinkhaan produceert horen wij dus niet.

Toegevoegd na 1 uur:
"De bron hierboven" is bron nr. 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt krekels en sprinkhanen en in het totaal wel 25000 soorten. Met de poten maken ze o.a. geluid om te communiceren. Van alle soorten doen bijna alleen de mannetjes dit. Maar ook (zeldzaam) enkele vrouwensoorten.
Er zijn veel v erschillende soorten geluid ( piepende, zoemende, tikkende, ratelende, krassende, raspende of trommelende geluiden) dus ook veel frequenties.
Van veel soorten is bekend dat de frequentie van de tikkende en ratelende geluiden afhankelijk is van de temperatuur.
Sommigen kunnen frequenties produceren van 6000 tot 100.000 trillingen per seconde, wat ver boven de menselijk gehoorgrens ligt. En sommigen zijn zo zwak dat wij ze ook niet horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens het Natuurkundeboek in de bron tussen de 8 en 100 kHz in het algemeen. Het verschilt uiteraard van soort tot soort.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even mijn antwoord verwijderd en opnieuw geplaatst, want ik had de verkeerde tabel afgelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondanks de hoge tonen , horen we sprinkhanen.
Dat komt omdat ze in het hogetonen gebied VERSCHILLENDE toonhoogten tegelijk uit kunnen zenden.
Wij horen dan de verschilfrequentie (de lagere harmonischen), vergelijkbaar met het stemmen van een gitaar, als de snaren een gering frequentieverschil hebben horen we de tonen zweven, DAT is de verschilfrequentie.

Je snapt wel als je in het 50-100 KHz gebied zit, de verschilfrequenties evengoed vrij hoog zijn en we tussen de 1 en 4 KHz een hoge gevoeligheid hebben.

Het zijn dus de verschillen in het ultrasone geluid waarom we veel sprinkhanen toch kunnen horen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat ook een rol speelt is de geluidsdruk, sommige sprinkhanen kunnen 130 dB produceren (cicaden)
Bij zulk een geluidsdruk kan een weerkaatste toon interfereren met de uitgezonden toon en kunnen wij deze verschil frequentie zeer goed horen.
Meestal zit er niet een te piepen maar een heel stel, elk met een verschillende toon, als je er van houdt, ervaar je dat als een orkest van geluiden, als je tegen die herrie kan.