Dat is de reactie 2C2H2 + 5O2 --> 4CO2 + 2H2O. Als je de vormings enthalpien van al de componenten links (2C2H2+5O2) aftrekt van de vormingsenthalpien rechts (4CO2+2H2O) vindt je de energie (warmte) die nodig is om uit de linker componenten de rechter te vormen (meestal in mol). Als dit getal kleiner is dan 0, dan komt er energie vrij bij deze reactie (van links naar rechts). De vormings enthalpien kun je vinden op deze pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_enthalpy_change_of_formation_(data_table)