Vermengen gassen zich in een ruimte? En wordt het dan een ander gas, dus krijgt het een andere structuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Reddie
12 jaar geleden
Ja, gassen vermengen zich in een ruimte. Je kent dat verschijnsel zelf allang. Als je in de ene hoek van de kamer een scheet laat, ruik je het na een tijdje door de hele kamer.

Het beste antwoord

Gassen bestaan uit moleculen die rondvliegen. Ze zijn niet compact, ondoordringbaar en hebben intermoleculaire ruimtes om zich heen. Komt er een ander gas bij, dan moet je het zo zien dat de moleculen hiervan zich weer in de intermoleculaire ruimtes nestelen en zodoende vermengen de gassen zich. Zijn het 2 verschillende gassen dan kunnen ze agressief of vriendschappelijk op elkaar reageren. Vriendschappelijke reactie zal ertoe leiden dat ze zich goed vermengen maar bij een agressieve reactie kunnen ze zomaar een explosie uitrichten.
Neem de dampkring om de aarde. Een mengsel van gassen (zuurstof, stikstof en andere gassen) Zonder dat gasmengsel in de lucht, is er geen leven op aarde mogelijk
Eén van die andere gassen in de dampkring is de ozon.
Dat is zuurstof die door het zonlicht iets van vorm is veranderd. De laag ozon die op ca. 16-50 km. hoogte hangt, beschermt de mensen, dieren en planten tegen de schadelijke UV stralen van de zon. Zonder de ozonlaag verbrandt eigenlijk alles.
Doordat de mensen van alles verbranden in vooral fabrieken, komen er weer andere gassen vrij van bijv. spuitbussen, het verbranden van kunststoffen en de afvalstoffen bij verbranding ervan, chemische verfstoffen die ook weer schadelijke gassen afstoten, de aanmaak van piepschuim enz. enz. Deze schadelijke gassen noemen we de CFK's.
Deze schadelijke gassen komen ook in de dampkring terecht en sommigen reageren weer agressief samen met het ozon en breken zodoende de ozonlaag af.
Er werd al een gat in de ozonlaag gemeten en zodoende is er nu meer regelgeving ontstaan om de schadelijke CFK's tegen te gaan.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja das duidelijk, je kan er dus niets van merken als er een reactie gaande is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dingen kunnen reageren zonder dat jij dat meteen ziet, hoort, ruikt, of voelt. In een batterij bijv. vinden ook reacties plaats, wanneer jij stroom gebruikt, maar daar merk je niets van.
amc
12 jaar geleden
Je kan het ook niet voelen, je merkt het pas later als er een reactie plaats heeft gevonden. Neem bijv. koolmonoxide. Een gevaarlijk mengsel van koolstof met zuurstof dat je niet eens ruikt of ziet. Als dit gas op je inwerkt krijg je hoofdpijn, wordt misselijk, duizelig en moe.
Als je dan gaat liggen op bed ofzo en dit gas kan verder inwerken, raak je bewusteloos en uiteindelijk sterf je door zuurstofgebrek in je hersenen. Koomonoxide vergiftigd als het ware jouw bloed en als het in jouw slaap gebeurd, merk je het niet eens. Bij hoofdpijn denk je er ook niet aan, omdat je het niet ruikt of ziet. Zou je echter met die hoofdpijn aan de frisse lucht gaan, heb je kans dat je een koolmonoxide vergiftiging wel overleeft, doordat de frisse zuurstof niet meer verdrongen wordt door de koolmonoxide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige reacties merk je meteen hoor, zoals mijn voorbeeld van een reactie tussen waterstof en zuurstof (mits in voldoende hoeveelheden aanwezig).
amc
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk. Dat heb ik ook al eerder aangegeven. Het kan zelfs exploderen, ik bedoel maar. Het ging erom óf ze zich vermengen en of de structuur veranderd. Die vraag hebben we allebei in dezelfde richting beantwoord en die komen overeen met elkaar. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, zeker, ik bestrijd je antwoord ook niet hoor. Dat is prima. Ik vatte dit: "Je kan het ook niet voelen, je merkt het pas later als er een reactie plaats heeft gevonden." alleen op als "je kunt reacties niet voelen, je merkt het altijd pas later", ipv dat dat voor kan komen.
Edraket
12 jaar geleden
Kun je verklaren hoe het mogelijk is dat CFK's met een molecuulgewicht van 131 of 165 op 16 km hoogte kunnen komen?
De zuurstof (32) en stikstof (28) moleculen wegen veel minder. Die gaan omhoog. De zware CFK moleculen zinken naar beneden als een steen in een vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Edraket: molecuulgewicht is iets anders dan soortelijk gewicht.
amc
12 jaar geleden
Een massa bestaat uit moleculen. Het molecuulgewicht is de som van de atoomgewichten. De atoom is slechts de kern van de molecuul. Is dus lichter dan het feitelijke gewicht van de massa. De CFK's stijgen echter langzaam.
De ozonlaag bevindt zich op 15-45 km. hoogte en om deze afstand te overbruggen doen de CFK's er ca. 10 jaar over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's duidelijk dank je.

Andere antwoorden (1)

Een stof (A) krijgt pas een andere structuur als deze reageert met een andere stof (B), waardoor een andere stof ontstaat (AB).

Dat reageren gebeurt meestal niet spontaan, door alleen maar gassen te mengen. De lucht die je inademt bijvoorbeeld bestaat uit zuurstof, koolstofdioxide, stikstof en nog wat andere dingetjes. Deze zitten allemaal door elkaar heen, maar reageren niet met elkaar.

Je kunt bijv. waterstof en zuurstof met elkaar mengen. Deze reageren niet zonder meer, dus dan heb je nog steeds twee verschillende gassen door elkaar, met ieder hun eigen structuur. Hou je er echter een vlammetje bij, dan vormen ze samen water en krijgen ze dus wel een andere structuur (samen met alles wat zich eromheen bevindt, vanwege de enorme knal die 't geeft...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja haha dan krijgt de rest ook een andere structuur. Okee duidelijk