Veroorzaakt de wind dopplereffect?

Als ik benedenwinds van een geluidsbron sta verwacht ik een hogere toon en bovenwinds een lagere toon als gevolg van het dopplereffect. Ik hoor dit echter niet. Ligt dat aan mijn gehoor of doet dit effect zich hier niet voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier een leuk stuk wat wellicht veel duidelijk maakt:
http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.do?request.requestId=13083

Het beste antwoord

Nee, omdat zowel de bron als de waarnemer in dezelfde bewegende luchtstroom staan.
Als de geluidsgolven bij de bron in de bewegende lucht worden uitgerekt dan zullen ze in dezelfde mate bij de waarnemer door de beweging weer korter op elkaar aankomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Koosknip,
Geldt je antwoord ook voor de voortplantingssnelheid als functie van de luchttemperatuur?
(Voortplantingssnelheid evenredig aan de 2e machtswortel uit T in kelvin)
Reddie
9 jaar geleden
Plus
Reddie
9 jaar geleden
@henkaren , waar zie jij een functie van de luchttemperatuur in de vraag?
Het gaat over het dopplereffekt en de wind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@henkaren , De geluidssnelheid is tov de lucht, niet van objecten waar de lucht langs beweegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Theo,
Kan ik het zo zeggen: de luchttemperatuur is wel van invloed op de golflengte, maar niet van invloed op de frequentie?
De toonhoogte wordt bepaald door de frequentie.
Vr. gr.
Henkaren

Andere antwoorden (1)

Nee, de geluidsgolven veroorzaken het effect.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het zou kunnen dat je het beter hoort als de wind naar je toe staat!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In deze afbeelding verplaatst de geluidsbron zich. Ik bedoel als de afstand tussen de bron en de waarnemer gelijk blijft, kan de wind dan invloed hebben op de waargenomen toonhoogte?