reflekteerd een spiegel alle golflengtes?

ik wil weten of je met spiegels meer licht kan maken en of alle licht kan terug kaatsen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
crispy
4 jaar geleden
Met een spiegel kan je in ieder geval geen licht maken. En er zal altijd een gedeelte niet worden gereflecteerd waardoor je in een doos met spiegels aan alle kanten, als je daar het licht uitdoet, al heel snel geen licht meer binnen hebt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord
crispy
4 jaar geleden
@robvanderkooy Dit was geen antwoord, maar een reactie. Want de vraag die je stelde, of alle golflengtes worden gereflecteerd, heb ik niet beantwoord.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik heb het idee dat je een vraag stelt die je eigenlijk niet voor ogen hebt.
Of wil je echt weten of een spiegel ook radiogolven en gammastraling reflecteert?
kierkegaard47
4 jaar geleden
Nee, een spiegel reflecteert niet alle golflengtes even goed, ook niet als je met "golflengtes" enkel die bedoelt die in het voor ons zichtbare deel van het spectrum liggen. Als engels geen probleem is, zie bv. hier een antwoord en een grafiek hoe goed verschillende reflecterende materialen verschillende golflengten weerkaatsen. https://www.quora.com/Does-a-mirror-reflect-all-of-the-visible-light-that-hits-it
LeonardN
4 jaar geleden
@rob
Bedoel je zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=mXzuWxGNN0A Je kan op deze manier wel de illusie van meer licht creëren.
Je zorgt ervoor dat er minder licht in een donkere muur verdwijnt.

Antwoorden (2)

Als je meer spiegels plaats kn je meer licht maken door ze naast elkaar te zetten. Zo komt er meer licht!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
crispy
4 jaar geleden
Een spiegel maakt geen licht.
LeonardN
4 jaar geleden
-Min Nee. Wat je zou kunnen stellen is dat je met spiegels minder snel het licht verliest. Neem twee kubushokken.
Een met zwarte muren, plafond en vloer
Een met spiegels aan alle zijdes. Zet een lamp in het midden bij beide en doe de lamp aan.
Bij situatie zwart zal weinig of niks reflecteren.
Bij situatie spiegel zal het licht weer terugkaatsen. Je krijgt dus niet meer licht maar er verdwijnt minder! Nog mooier is het als je een lamp buiten aanzet in het donker vs. de spiegelkamer. In plaats van licht zou je het gedachten experiment nu ook uit kunnen voeren met stuiterballen.
Gooi honderd stuiterballen in beide situaties.
De honderd ballen in een kamer zullen even heen en weer stuiteren.
De honderd ballen zonder muren (of muren die ballen zullen absorberen) zal je niet meer terugzien.
Je zou de illusie kunnen hebben dat in de situatie met muren meer ballen gegooid zijn. Immers die zie je nog steeds gaan.
Maar nee ze blijven langer op die plek.
(golflengtes is een vreemd begrip bij spiegels en licht, laten we ons richten op de zichtbare golflengtes)
Sommige spiegels zullen een groot deel van de zichtbare golflengtes weerkaatsen, maar er zijn ook spiegels die niet alle golflengtes (even) goed reflecteren.

Er zijn zelfs spiegels die alleen 1 specifieke kleur doorlaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reflectie_(straling)#Weerspiegeling_(gerichte_reflectie)
Dichroïsche spiegels reflecteren alleen licht van één bepaalde golflengte, door interferentie van de reflecterende lagen en worden gebruikt om de kleurcomponenten van het licht in een videocamera te scheiden.

Je kan niet MEER licht maken met een spiegel. Je kan met spiegels wel een kamer lichter maken door spiegels (schuin)tegenover elkaar te zetten (niet naast elkaar....).
Dit komt omdat een (donkere) weinig reflecterende wand veel van het licht zal absorberen, maar als je aan de wand een spiegel hangt zal er in plaats van voornamelijk absorbtie, voornamelijk weerspiegeling plaatsvinden. Naast de weerspiegeling zal er ook wat verstrooiing van het licht zijn, zodat je steeds minder licht van spiegel naar spiegel overhoudt.
Dus nee niet alle licht zal oneindig door blijven kaatsen in reële omstandigheden.

Een mooie test is deze uitgevoerd mythbusters
https://www.youtube.com/watch?v=mXzuWxGNN0A

Dus nee, je kan niet met een hele hoop spiegels en 1 lichtstraal een goedverlichte kamer maken, maar je kan er wel voor zorgen dat de kamer beter verlicht is dan een kamer met enkel donkere wanden, zodat niet alle licht vrijwel direct verloren gaat.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag "Kan ik een kamer beter verlichten dmv van spiegels?" is een andere vraag dan: "Kan ik meer licht maken met spiegels?".
Op de eerste vraag zeg ik ja, of de tweede nee.